​De är finalister i Årets volontär 2020

Nu har elva finalister till utmärkelsen Årets volontär utsetts. Det är den ideella verksamheten Volontärbyrån som för fjärde året i rad utser Årets volontär bland de fler än 130 nomineringar som har kommit in från ideella organisationer över hela Sverige. Årets volontär koras på Internationella frivilligdagen den 5 december.

– Alla ideellt engagerade människor gör fantastiska insatser runtom i Sverige, varje dag, året runt, säger Maria Alsander, Volontärbyråns verksamhetsledare. Inte minst coronapandemin har verkligen satt ljus på människors engagemang, när tusentals har engagerat sig för att bidra i krisen. Årets volontär ger oss en chans att på Frivilligdagen hylla och tacka alla de drygt fyra miljoner svenskar som engagerar sig ideellt. Helst skulle vi ju vilja ge pris till alla, och Frivilligdagen är ett fint tillfälle att få chans att uppmärksamma en av alla dessa eldsjälar.

Hälften av svenskarna engagerar sig
Människor engagerar sig för att vara en del av samhällsutvecklingen, påverka i frågor som är viktiga för dem och för att ingå i en gemenskap. Det ideella engagemanget ger också mycket tillbaka till den som engagerar sig, som ökat välbefinnande och nya kunskaper och erfarenheter. Mer än varannan vuxen svensk engagerar sig ideellt, i snitt 18 timmar i veckan.

– Det har varit ett fantastiskt gensvar från föreningar i hela Sverige och vi har fått in så många fina nomineringar till Årets volontär, säger Maria Alsander. De finalister vi har valt tycker vi representerar en bredd av det ideella engagemanget i Sverige, samtidigt som de som personer gjort enastående insatser i sina organisationer.

Om Årets volontär
Årets volontär delas ut av den ideella verksamheten Volontärbyrån, för att uppmärksamma det ideella engagemanget i Sverige. Priset delas ut på Frivilligdagen den 5 december i Stockholm.

Internationella frivilligdagen infaller årligen den 5 december, och uppmärksammar frivilligas arbete för ekonomisk och social utveckling. Dagen är en av FN:s internationella temadagar sedan 1985.

Finalisterna är:

Amanda Björksell, ACT Svenska Kyrkan, Uppsala
Det finns väldigt få människor som under en livstid hinner med det volontärarbete som Amanda har genomfört inom ACT Svenska Kyrkan. Utöver att engagera sig lokalt i Uppsala så för hon även kampen för alla människors lika värde internationellt genom Act Alliance. Det finns både unga och äldre människor i hela landet som inspireras av Amandas talang, starka engagemang och strålande kraft.

Angelika Schwarz, Korpen, Umeå
Angelika engagerar sig i Korpen och bidrar där med mycket kärlek, glädje och omtanke för alla. I coronatider har det varit tufft ekonomiskt för Korpen och Angelika har gjort allt för att Korpens medlemmar ska ha möjlighet att röra på sig ändå. Hon har under hela sommaren och sin semester haft gratis gruppträningspass utomhus för att Umeås befolkning ska få röra på sig på ett säkert sätt. Många av Korpens deltagare är äldre och har haft det tufft med aktiviteter sedan pandemin kom, men Angelika kämpar mycket för den ensamma senioren och har sett till att alla kan delta på ett säkert sätt.

Börje Erdtman, Ankarstiftelsen, Mölltorp
Som grundare av och ordförande i Ankarstiftelsen är Börje otroligt engagerad för att skapa ett bättre liv för andra. Han har i över 25 år gett av sin tid och sitt hjärta för att ständigt hitta nya sätt att samla in medel för att stödja Colombias utsatta grupper och utvecklingen av civilsamhället i Colombia. Han har varit med och bidragit till att det har byggts över 200 skolor i Colombia och till att barn från gatan fått en chans att lyckas i livet genom att bland annat starta upp fotbollsprojekt. Börje är en fantastisk förebild och inspiration som visar att man med vilja, engagemang och klurighet kan förändra världen för några människor.

David Rapp, Mattecentrum, Lund
David Rapp är volontär i Mattecentrum Lund. Utöver sitt engagemang att räkna matematik med elever i Mattecentrums räknestugor är han ett stort stöd till Mattecentrums föreningsverksamhet. David visar med sin goda inställning till matematik och samordning hur stöd för läxhjälp kan göras tillgänglig för fler. När covid-19 förändrade förutsättningarna för volontärer att träffa elever fysiskt hittade han vägar för att räkna matematik med dem ändå! Han har bland annat uppfinningsrikt byggt ett eget verktyg som ska underlätta den matematiska kommunikationen mellan eleven och volontären digitalt. I sitt ideella engagemang är David en klippa för Mattecentrum!

Isatou Aysha Jones, Black Lives Matter Sweden, Stockholm
Aysha är inte bara engagerad i, utan också grundare av, organisationen Black Lives Matter Sweden. Hon har skapat den enorma basen som organisationen vilar på, som når ut till tiotusentals människor, en plattform som byggts upp på fyra månader. I organisationen är hon en stark drivkraft och inspiratör, något som sträcker sig långt utanför organisationens gränser.

Jaffar Absawi, Linköpings Stadsmission, Linköping
Med en vilja att göra skillnad för människor i utsatta livssituationer började Jaffar engagera sig i Linköpings Stadsmission i mars 2020. Nu nästan sju månader senare är han ansvarig vid utdelningen för organisationens största matutdelningsprojekt som levererar matkassar, matlådor och mackor till 300 personer i veckan. Han hjälper även till som chaufför, tolk för det arabiska språket, vid insamlingsevent och mycket mer. Varje vecka gör han skillnad för människor som lever i hemlöshet och fattigdom, för människor som kommer från andra länder och för människor som drabbats ekonomiskt till följd av covid-19. Jaffar är en förebild och en vardagshjälte som genom många små handlingar gör stor skillnad för individer i Linköping.

Lisa Peterson-Berger, Förklädesfabriken, Stockholm
Lisa är både en av grundarna och en av de starkaste frivilliga krafterna i Förklädesfabriken. Hon är fantastisk på att engagera andra, introducera nya volontärer och ge dem självförtroende att ta initiativ för att gå vidare och lära andra. Lisa har en otrolig förmåga att skapa gemenskap och i en skrämmande tid när många kände sig förvirrade och inte visste var de skulle ta vägen fick Lisa hundratals personer att känna sig hemma och behövda. Initiativet gav människor en trygg plats och möjlighet att skapa och behålla sociala relationer samtidigt som de gjorde gott för andra. Utan Lisa ingen Förklädesfabrik, inga tusentals fantastiska volontärer och framför allt inga 100 000 skyddsrockar till vård och omsorg, i en tid när ingen annan kunde leverera.

Lovisa Appelberg, Juventas ungdomsjour, Södertälje
Lovisa är volontär inom Juventas ungdomsjour sedan två år tillbaka, och har under den tiden kommit att bli en oumbärlig del i föreningen för såväl stödsökande som volontärer. Hon är en klippa till samordnare för chatten - hon organiserar, påminner och stöttar andra volontärer till att orka. Lovisa strävar hela tiden efter att utveckla jouren och volontärernas kvalitet och drivkraft. Hon sitter också själv bakom skärmen och ger stöd åt unga och lyssnar, bekräftar och bemöter i stödchatten. Även i möten med unga i kris och svåra livsöden av ångest och trauma finns hon där utan att ge vika. Lovisa finns alltid där och gör det lilla extra utan att någonsin förvänta sig någonting tillbaka.

Pirjo Stråte, Riksförbundet för Suicidprevention och Efterlevnadsstöd, Stockholm
Pirjo har under 20 års tid, efter att själv ha blivit efterlevande, med hjärta och hjärna fört både kampen för att höja medvetandet om psykisk hälsa, livsvillkor och vikten av stöd till efterlevande efter suicid. Ständigt tillgänglig och välkomnande i samtalsgrupperna, även till de allra svåraste samtalen har hon stått till förfogande, där hon med sin erfarenhet och med enkla ord vänder på resonemang och bidrar med nya perspektiv. I sitt ideella engagemang brinner Pirjo för att förebygga den onödiga död som självmord är. Hon har bland annat varit drivande för att förse utsatta platser som broar med skyddsräcken, åtgärder som räddar liv varje år. Det intressepolitiska arbetet kring vård, omsorg och samhälle med att höja kunskapen kring suicid och de efterlevandes behov har gått hand i hand med de otaliga medmänskliga möten, alla öden Pirjo utan tvekan slutit upp kring.

Roya Saeedi, Ätbart, Skövde
Roya har som volontär följt organisationens resa helhjärtat, och har varit en klippa som varje vecka ställer upp med sin tid och sitt engagemang. Hon väljer att bidra med sin tid och energi varje torsdagskväll för att göra det lokala samhället i Skövde lite bättre, utan att för det någonsin delta halvhjärtat. Som volontär engagerar sig Roya med att sortera och dela ut matsvinn som föreningen räddat från livsmedelsaktörer i Skövde till hushåll i behov. Roya är den första att komma, den sista att gå och har i princip inte missat ett enda utdelningstillfälle under hela året. Roya är den som alltid finns där att luta sig mot.

Staffan Palerius, Göteborg Grötö Segelsällskap, Göteborg
Staffan har en roll som seglarinstruktör för killar och tjejer med funktionsnedsättning i Göteborg Grötö Segelsällskap. Där bidrar han med sin skicklighet i segling samt ett inkluderande och inspirerande sätt gentemot eleverna. Staffan är extremt lugn även i svåra situationer och har förmåga att få ungdomar att ta för sig och växa.

• Hobby

Volontärbyrån är en ideell verksamhet som förmedlar kontakt mellan volontärer som vill engagera sig ideellt och organisationer som behöver volontärer till sin verksamhet på webbplatsen www.volontarbyran.org. Utöver förmedling av ideella uppdrag erbjuder vi stöd och utbildning till ideella organisationer inom området volontärsamordning, det vill säga att rekrytera, samordna och leda frivilliga.
Volontärbyrån är en del av Forum - idéburna organisationer med social inriktning.