Volontärbyråns volontärdag vinnare av Gyllene Hjulet för bästa personalaktivitet

Volontärbyrån vinnare av Gyllene Hjulets pris för bästa personalevenemang

Volontärbyrån är 2010 års vinnare av Gyllene Hjulets pris i kategorin bästa interna event för samordningen av en volontärdag då 700 anställda på Coca-Cola gick ut och arbetade som företagsvolontärer för Myrorna.

Gyllene Hjulet delas ut årligen av Sponsrings & Eventföreningen till de event- och sponsringsprojekt som med hög kreativitet skapat mest affärsnytta för beställaren. Volontärbyrån tävlade tillsammans med Myrorna, Creative Events och Coca-Cola i kategorin interna events med en gemensam volontärdag för Coca-Colas anställda från hela Sverige.

Målet med volontärdagen var att befästa Coca-Colas interna värderingar och arbete med samhällsansvar och samtidigt skapa en unik och meningsfull teambuildingaktivitet för de anställda. Volontärdagen innebar att Myrorna fick hjälp av de 700 anställda med allt från butiksförsäljning och att genomföra marknadsundersökningar till att måla om lokaler och sortera donerade kläder. Det är den största företagsvolontärdagen som hittills arrangerats i Sverige. Det direkta penningvärdet för Myrorna blev 1 miljon kronor och dagen genererade samhällsnytta i form av miljövinster och stöd till utsatta till ett värde av drygt 6,6 miljoner.

-Vi på Volontärbyrån tycker det var fantastiskt att få jobba med Coca-Cola och Myrorna som tillsammans vågade vara pionjärer med denna unika volontärdag. Det har varit ett lyckat samarbete och på företagsvolontärdagar är alla vinnare. Myrorna får hjälp i sin verksamhet, Coca-Colas anställda träffas, har roligt och känner att de med sin volontärinsats bidrar till något meningsfullt och samtidigt uppfyller Volontärbyrån sitt mål som är att hjälpa fler att få möjlighet att engagera sig ideellt, säger Amelie Silfverstolpe, Volontärbyråns grundare och ansvarig för företagssamarbeten.

Volontärbyrån samarbetar med företag för att fler människor ska få möjligheten känna hur givande det är att engagera sig som volontärer, samtidigt som intäkterna bidrar till att finansiera Volontärbyråns allmännyttiga och ideella verksamhet.

Amelie Silfverstolpe 0708-345 645 amelie.silfverstolpe@volontarbyran.org
Bilder finns på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/volontarbyran/image/list
Gyllene hjulet: http://www.gyllenehjulet.se

Fakta från enkätundersökning med 420 deltagare på volontärdagen:
88 % av de anställda upplevde aktiviteten som meningsfull
91 % upplevde att de bidrog till Myrornas verksamhet
Lite drygt hälften, 51 %, har blivit inspirerade att söka volontäruppdrag i framtiden
86 % vill att Coca-Cola fortsätter med volontärdagar framöver

NOTIS TILL REDAKTÖR:
Om ni väljer att publicera nyheten ovan ber vi er skriva ut webbadressen www.volontarbyran.org då vi så gärna vill ta tillvara på läsarnas engagemang.

• creative events
  • bästa interna event
  • bästa personalaktivitet
  • gyllene hjulet
  • corporate social responability
  • csr
  • forum för frivilligt socialt arbete
  • företagsvolontär
  • företagsvolontärdag
  • coca cola
  • myrorna
  • volontärprogram för företag

Om Volontärbyrån
Volontärbyrån förmedlar kontakt mellan volontärer och Sveriges ideella organisationer via sin webbplats, utbildar organisationer i volontärsamordning och skapar företagsvolontärprogram för företag som vill ta ett socialt ansvar genom att låta anställda volontera på arbetstid. Volontärbyrån är en ideell verksamhet och har sedan starten 2002 har förmedlat över 20000 volontärer till över 1000 ideella organisationer, däribland Röda Korset, Amnesty, Hammarby IF, Circus Cirkör, Tjejzonen, Göteborgs Räddningsmission och Fryshuset. Uppdragen varierar från läxläsning och telefonjour till styrelseuppdrag, it-support, flyktingguider och evenemangshjälp. En del av uppdragen kan också utföras på distans. Volontärbyrån är en del av Forum för Frivilligt Socialt Arbete. Volontäruppdrag och mer information finns på www.volontarbyran.org.