Påbyggda transportbilar en förutsättning för Sodexos måltidsverksamhet

Ett samtal. Det är allt som behövs för att beställa en ”Sodexo-påbyggd” transportbil. Sodexo, som bland annat erbjuder måltidstjänster, har flera tillagningskök i Stockholm. Här tillagas måltider som transporteras till kunder i hela Mälardalen. Tillsammans med Upplands Motor har man tagit fram en standard för sina transportbilar med kyl- och värmeaggregat. Att kunna transportera kyld eller värmd mat är ett måste för verksamheten.

Michael Hollsten, enhetschef Distribution på Sodexo, ansvarar för företagets cirka 40 transportbilar i Stockholm och Mälardalen. Bilarna är av märket Mercedes-Benz Sprinter. Sodexo har skapat en egen standard för hur deras transportbilar ska anpassas för kyl- och värme, så det räcker att beställa en ”Sodexo-påbyggnad” hos påbyggaren så blir det rätt.

– Vi tar fram vår standard genom att vi först tillsammans med Mercedessäljaren på Upplands Motor bestämmer bilens grundutrustning, som alkolås, backkamera med mera. Sedan får bilen påbyggnad av skåp, backlyft, aggregat för kyla eller värme hos påbyggaren. Då blir det exakt som vi vill ha det och kan enkelt ringa och beställa fler bilar, säger Michael och tillägger:

– Det finns många transportfordon men vi väljer Mercedes därför att servicen på Upplands Motor i Akalla är så bra. De har öppet till klockan 23.00, så bilarna kan servas efter arbetstid. Vi kan ju inte ha något driftstopp i vår verksamhet.

Eftersom alla transportbilarna är lika så är det enkelt för chaufförerna att byta bil om det behövs, men i största möjliga mån får chaufförerna köra samma bil.

– Bilen är ju deras arbetsplats och kör man samma bil så tar man hand om den bättre. De känner också sin bil väl och märker i tidigt skede om något inte är som de ska vara. Chaufförerna gör dessutom varje månad en skyddsrond av sin bil och dokumenterar det.

Sodexo skaffade sin första påbyggda transportbil för Stockholmsregionen år 2003 i samband med att man började tillaga och distribuera varm mat. Då var det inte så höga krav på varmhållning av mat, men kraven har skärpts gradvis och är idag mycket hårda. Dessutom har Sodexo främst kunder inom kommunala och statliga verksamheter som har ytterligare krav.

– När det gäller varm mat krävs även en extra logistik och många bilar. Dels eftersom våra kunder äter lunch och middag ungefär samtidigt, dels för att trafiken i Storstockholm kan vara besvärlig. Men vi har väldigt duktiga chaufförer som väl känner till alternativa vägar, så vi klarar att leverera i tid, avslutar Michael.

Vill du ha hjälp med att hålla din verksamhet rullande? Tveka inte att kontakta oss!

• logistik
  • mercedes-benz