Volvo Museum återigen öppet för besökare

Efter att ha varit stängt sedan den 23 mars 2020 har Volvo Museum återigen slagit upp sina portar. Nu välkomnas besökarna tillbaka igen till en värld av ikoniska bilmodeller, banbrytande innovationer och fantasifulla konceptfordon.

– Vi är fantastiskt glada över att återigen, och under anpassade former, kunna ta emot besökare till museet, säger Mats Nilsson, chef för Volvo Museum.

På Volvo Museum får besökaren följa med på en färd genom samlingar fyllda av allt från personbilar, bussar och lastbilar till båtmotorer och anläggningsmaskiner. Efter att ha stått stängt i mer än ett år är museet nu åter öppet för besökare.

– Det känns väldigt roligt att vi har kunnat öppna museet igen. Eftersom vi fortfarande befinner oss i en pandemi har vi naturligtvis vidtagit åtgärder och anpassat museet i enlighet med Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Det är av högsta prioritet för oss att inte riskera någon trängsel och smittspridning, så vi har gjort ett omfattande arbete för att besöket ska kunna kännas tryggt, säkert och bra, säger Mats Nilsson.

Passande sommarlovsaktivitet

På Volvo Museum finns något för alla, såväl vuxna som barn – och inte bara för de som är fordonsintresserade. Utställningarna bjuder på en resa genom Volvos historiska arv från starten 1927 till nutid, med allt från klassiska modeller och prototyper till historiska bilder och dokument.

– Oavsett om det är fordon, Volvo som företag eller historia som man är intresserad av så finns det något att ta del av på Volvo Museum. Museet ger en unik inblick i framväxten av ett av Sveriges mest framgångsrika exportföretag, och ett besök på Volvo Museum i sommar är en väldigt passande aktivitet för sommarlovslediga i alla åldrar, säger Mats Nilsson.

60-årsjubileum och specialutställning för Volvo P1800

Under 2021 väntar dessutom ett stort jubileumsfirande på Volvo Museum. Den klassiska sportbilsmodellen P1800 – starkt förknippad med tv-serien Helgonet och huvudrollsinnehavaren Roger Moore – fyller 60 år.

– Vi kommer att uppmärksamma detta 60-årsjubileum med en specialutställning som öppnar under sommaren. Den som minns Helgonet och Roger Moores karaktär Simon Templars vita P1800 har definitivt en kommande utställning att glädjas åt i höst, avslutar Mats Nilsson.

www.volvomuseum.com

• volvo
  • museum
  • utställning
  • att göra

ETT MUSEUM FÖR HELA VOLVO

Volvo Museum finns till för att bevara Volvos historia och göra den tillgänglig för allmänheten. Det drivs gemensamt av Volvo Car Group och Volvokoncernen (där bland annat Volvo Lastvagnar, Volvo Bussar, Volvo Penta och Volvo Construction Equipment ingår).

Alltsedan museet invigdes 1995 har vår samling fortsatt att växa. Och förutom utställningsfordonen har vi under åren också samlat på oss ett omfattande arkiv av historiska dokument och bilder som ger en unik inblick i hur ett av Sveriges mest framgångsrika exportföretag växte fram.

Ulrika Sandford

Presskontakt Marknads/Kommunikationsansvarig +46 704 86 80 77