Dags för Volvo Museums dag - i år med jubileumsfirande

Lördag 8 maj slår Volvo Museum upp portarna för sin traditionsenliga årliga aktivitetsdag. Man passar samtidigt på att fira att det är 15 år sedan museet öppnade i de stora lokalerna i Arendal.

Under de gångna 15 åren har de förstklassiga samlingarna av historiska Volvo-fordon ständigt vuxit till att idag omfatta drygt 100 bilar, lastbilar, bussar och anläggningsfordon samt ett stort antal marin- och flygmotorer, tekniska komponenter, utrustningsdelar, åskådningsmateriel och mycket mycket annat som präglat verksamheten vid de olika Volvo-bolagen. Volvo Museum drivs gemensamt av AB Volvo och Volvo Personvagnar AB vilket betyder att samliga produkter som bär Volvos logotyp, järnmärket, är representerade på de 6 000 kvadratmetrarna.

Volvo Museums dag och jubileet firas hela lördag 8 maj med start kl 10.00 ute på Arendal:
- Detta blir en Volvo-dag att minnas, späckad med aktiviteter för hela familjen. Ett av de mest spännande inslagen är paraden med gamla och nya Volvo-fordon som körs på förmiddagen med start kl 10.00 vid museet och som går in till stadens centrum, säger Sten-Åke Lyngstam, chef för Volvo Museum.

Förutom museets egna samlingar kommer det att finnas gott om andra fordon att titta på. Många fina Volvo-bilar av de flesta klassiska modellerna från de inbjudna Volvo-klubbarna dyker upp och dessutom kommer Tunga Rallyt, ett rally för kommersiella fordon, att ha målgång vid museet efter lunch. Hela dagens är det gratis i entré till museet och fri parkering på området.

För mer information om Volvo Museums dag, titta på www.volvomuseum.se eller kontakta Sten-Åke Lyngstam 031-322 29 88 eller sten-ake.lyngstam@volvo.com

Volvo Personbilar Sverige. Vi förbehåller oss rätten att när som helst och utan föregående varning ändra färger, specifikationer, tillbehör, material och modeller.

Klicka på länken nedan för att läsa mer on-line

• volvo museum
  • volvo