Volvo på världens största veteranbilsmässa

För tredje året i rad deltar Volvo Personvagnar på Techno Classica i Essen, Tyskland - världens största veteranbilsmässa. Tema för Volvos monter är "Rally och Racing" och "V8-motorer". Dessutom firar vi att det är 70 år sedan den futuristiskt strömlinjeformade PV36 "Carioca" lanserades. Mässan är öppen den 7-10 april. Utställningen innehåller flera av Volvos rariteter. Den PV544 som Joginder Singh vann Safari-rallyt med 1965 står jämte en Amazon som deltog i Akropolisrallyt 1963. Duon kompletteras med den unika Volvo 850 herrgårdsvagn som överraskade racingvärlden genom att delta i brittiska standardvagnsmästerskapet BTCC 1994. Ett kontrastrikt par utgör konceptbilen "Philip" från 1953 - den första bilen som Volvo utrustade med en V8 - och helt nya SUV'en XC90 V8. Den PV36 "Carioca" som varit tjänstebil åt Gustaf Larson - en av Volvos grundare - rundar av utställningen. I Volvos monter deltar som vanligt reservsdelsfirman GCP - Genuine Classic Parts. GCP tillhandahåller delar till klassiska Volvomodeller, från PV444 till den moderna klassikern Volvo 140-serien. Om Techno Classica: Techno Classica är världens största mässa för veteranfordon. Förra året besökte knappt 130 000 entusiaster från hela världen utställningen. I år beräknas omkring 1 000 utställare från 15 länder förevisa det bästa ur sin historia på den 110 000 kvm stora ytan. Mässan är inte bara de kända bilmärkenas tummelplats. De största auktionshusen skyltar med exklusiva rariteter och där finns också 130 märkesklubbar. I och omkring mässområdet råder en febril köp- och säljstämning när 1000-tals veteranbilar bjuds ut. Förra året sattes säljrekord när en 1000-hästars Porsche 917 från 1971 såldes för två miljoner dollar! Mer info om mässan finns på http://www.siha.de För mer information kontakta Björn Cederström, 031-325 25 21. 2005-03-03, Informationsavdelningen, Bo Larsen, 031-325 25 21 ------------------------------------------------------------------------------------------