Voyage By Me engagerad i hållbart resande

Att resa är härligt, men att resa innebär även ansvar!

Vi läser ofta att städer, regioner och kända platser förstörs av turistinvasioner, ekologisk förstörelse och att vissa kända platser utarmas på det som är unikt.

Vad kan vi som researrangörer göra för att våra barn i framtiden ska kunna få uppleva vår fantastisk jord?

Förr var turism lika med All-inclusive hotell och charter. Idag innebär resande så mycket mer.

Som ”turist” har vi idag ett större ansvar att bevara destinationerna på olika hållbara sätt, både ekologiskt, socialt och kulturellt.

Voyage By Me har påbörjat ett första steg till att bli officiellt certifierad researrangör inom turism, godkänt av den internationella hållbarhetsorganisationen TRAVELIFE . http://www.travelife.org/Hotels/landing_page.asp

Travelife har som första steg godkänt Voyage By Me som ”Engaged partner” och välkomnar Voyage By Mes beslut att bli fullt certifierade år 2020.

Ambitionen är att driva ett positivt resande på de destinationer vi erbjuder våra kunder för att bla minska miljöpåverkan under resan i destinationslandet, men även ta hänsyn till de etiska och kulturella aspekterna för att försöka bevara destinationens specifika kännetecken.

Vi är passionerade av de platser vi erbjuder våra kunder och vill skydda och bevara dem för framtida generationer.

Vad innebär det som researrangör att bli certifierad TRAVELIFE partner?

Vi på Voyage by me försöker uppmuntra våra kunder att spela sin roll och göra en verklig och positiv inverkan på de platser de besöker på semester och ger några tips :

-Lämna platser du besöker i samma skick (eller bättre) som när du kom. Släng skräp ordentligt (tänk på brandrisk (cigaretter eller öppen eld). Återvinn i den mån det är möjligt.

-Respektera lokala traditioner och människor: Observera klädkoder och bete dig på lämpligt sätt. Det kan vara din semester men du besöker en hel nations hem. Lär dig gärna att använda några ord på det lokala språket, det kan öppna upp till fantastiska utbyten.

-Fråga alltid innan att ta någons fotografi. Vissa människor finner det påträngande, eller så är det är mot deras religion, medan andra kan begära pengar för den här lilla tjänsten. Ibland kan de bli smickrade och i vissa länder kan du få en hel hord av människor som vill göra en selfie….

-Pruta med humor: Pruta gärna, men gör det med glimten i ögat. Kom ihåg att det som kan vara en liten summa för dig kan vara betydande för säljaren. Ta ”seden” dit du kommer. I vissa länder prutas det inte, medan i andra ”måste” man pruta. Bli aldrig arg eller irriterad.

-Motstå att ge pengar eller gåvor till barn: Det kan kännas bra vid tillfället, men det finns många ohederliga organisationer bakom, eller föräldrar som tar pengarna för eget bruk. Barnen får då inte gå i skola, eftersom barnen ger inkomster. De kan även behandlas mycket illa. Ge istället till en lokal skola, kloster eller by, som sedan distribuerar rättvist till de som behöver mest. Din guide brukar kunna ge bra information.

-Köp lokalt producerade produkter och använd lokala tjänster: I stället för att äta på stora matkedjor, eller hotellkedjor, ät på lokala barer och kaféer. Att lägga pengar i den lokala ekonomin hjälper lokalbefolkningen och kan ge semestern en extra dimension. Köp lokalt producerade produkter.

-Minska användningen av naturresurser och energi: Ta en snabb dusch istället för att bada (många länder har mycket svårt med vattenhantering), återanvänd handdukar, stäng av lampor och luftkonditionering, prova den lokala busslinjen, hyr en cykel eller gå - du får se mer på det sättet!

-Ta inte souvenirer (växter, antikviteter) med dig hem : Vilda blommor och växter, sand från stranden, stenar och snäckskal bör alla vara kvar där du hittade dem så att andra får njuta av dem. Du ska heller inte ta med souvenirer från historiska platser t ex sten. Köp inte antikviteter som inte har ett officiellt dokument från landet där utförsel av just denna antikvitet är tillåten.

-Köp inte produkter gjorda av hotade växter eller djur: Detta inkluderar trä i olika former, koraller, skal, sjöstjärna, elfenben, päls, fjädrar, skinn, horn, tänder, ägg, reptiler och sköldpaddor, papegojor. För mer information om hotade arter besök WWF Souvenir Alert Campaign.

-Undvik djuraktiviteter som inte sker i dess naturliga form. Titta inte på shower med elefanter som målar tavlor, björnar som dansar, lejon som kan klappas, ta inte foton med apor, ormar och exotiska fåglar. Dessa djur tas ofta från naturen när de är mycket unga, de blir misshandlade och dödade när de blir svåra att hantera. De kan leva under hemska förhållanden.

-Självklart är all form av sexturism helt uteslutet. Pedofili likaså. Det är dessutom ofta grova brott i de flesta länder. Se till att hålla alla barn säkra från den typen av brott.

Detta är för många av oss helt självklara riktlinjer, men för alla resenärer är det inte alltid så. Dessa råd är förstås ett axplock.

Voyage By Me vill medverka till ett bättre resande och hoppas att våra råd och information till våra kunder ska kunna medverka till ett mer hållbart resande.

Voyage By Me kommer att i flera steg följa en av Travelife utarbetad plan för att bli full medlem under 2020, vilket kräver utbildning av vår personal och information och utbildning av våra partners runt om i världen.

Vi berättar mer 2020!

God jul och gott nytt 2019!

• Turism

Först i Skandinavien med att skräddarsy resor online i direkt kontakt med en lokal reseexpert

Charlotta Naumann

Presskontakt VD/Founder - VOYAGE BY ME