Stora energibesparingar i djurstallar möjlig – enligt ny studie

Nu lanseras resultatet av en förstudie med konkreta exempel på energibesparing vid renovering och nybyggnation av djurstallar. Bakom studien står Energikontoret, Region Östergötland och Naturbruksgymnasiet Östergötland. Resultatet finns sammanfattat i handboken ”Energieffektiva djurstallar”.

Idag används cirka 8 miljoner kWh varje år inom svenskt jordbruk där djurhållning och framför allt mjölkproducenter tillhör den grupp som har högst energiförbrukning samtidigt som de kämpar med låg lönsamhet. Förstudien har därför fokuserat på energieffektivisering inom just mjölkproduktion.

Man har tittat på områden som stallklimat, ljustillförsel, logistik och elproduktion och vilka energieffektiviseringsåtgärder som är lönsamma och lämpade vid renovering och nybyggnation av djurstallar.

– Även om det finns stora skillnader mellan olika anläggningar är besparingspotentialen stor. I genomsnitt skulle svenska mjölkgårdar kunna minska sin energiförbrukning med cirka 15 procent. I de verksamheter som medverkar i projektet är målet att komma upp till en besparing på hela 25 procent, säger Max Jamieson, energirådgivare på LRF Konsult som varit en av aktörerna i förstudien.

En testbädd på Vreta Kluster
Det övergripande syftet med förstudien är att minska energiförbrukningen i det svenska lantbruket. Man vill också utreda möjligheten att bygga en testbädd för mjölkproduktion på Vretagymnasiet där nya lågenergilösningar kan visas upp.

– Det har varit ett spännande och givande samarbete med våra olika utgångspunkter i djurhälsa, pedagogik och energieffektivitet. Nu har vi bildat ett partnerskap och byggt en plattform för att kunna ta det vidare, säger Erik Gotborn på Energikontoret i Östergötland.

– Ambitionen är att ta samarbetet vidare i en fördjupad studie som så småningom kan leda till en testbädd där både byggnad och produktionssystem har den senaste tekniken och på ett pedagogiskt sätt visar besökare modern mjölkproduktion kan se ut, säger Helene Oscarsson, verksamhetsansvarig på Vreta Kluster.

Max Jamieson, Energirådgivare LRF Konsult
max.jamieson@lrfkonsult.se

Fakta:

Projektet ”Energieffektivisering av djurstallar” har letts av Agrilogik och Energikontoret Östergötland. Projektägare och beställare är Region Östergötland och Naturbruksgymnasiet. I projektgruppen ingår experter inom energi-, teknik och lantbruksområdet från SLU, Energikontoret, LRF konsult, Vreta Kluster och Linköpings Universitet.

• energieffektivisering
  • djustallar
  • energikontoret

Vreta Kluster är en företagspark, en mötesplats och en utvecklingsarena för de gröna näringarna, dvs för alla de som arbetar inom jordbruk, skogsbruk, energi, mat och närliggande branscher. I företagsparken, som ligger i anslutning till naturbruksgymnasiet utanför Linköping, finns drygt 30 företag. Vreta Kluster erbjuder nätverk och kontakter inom forskning, företag och finansiering samt support för affärsutveckling och teknikutveckling. Klustret drivs av Sankt Kors Fastighets AB som bygger och utvecklar fastigheter och klustermiljöer för att skapa förutsättningar för tillväxt. Vreta Kluster basfinansieras av Region Östergötland och Linköpings Kommun.