Transporteffektivitet och klimat inleder årets upplaga av Transportforum

Pressmeddelande   •   Jan 07, 2020 10:13 CET

VTI:s generaldirektör Tomas Svensson hälsar välkommen till Transportforum. Foto: Hejdlösa bilder.

8-9 januari är det dags för Transportforum 2020, Nordens största konferens för transportsektorn, med 93 sessioner och över 350 presentationer, workshops och möjlighet till nätverkande. Infrastrukturministern inledningstalar. Temat för årets inledande session är ”Ändrade beteenden - en förutsättning för ett transporteffektivt samhälle”.

Transportforum arrangeras av VTI för 37 gången i Linköping. Konferensen vänder sig till såväl offentliga som privata aktörer inom transport och infrastruktur i Sverige. I centrum står ny kunskap och ömsesidigt utbyte.

Liksom tidigare år är det ett späckat program som spänner över alla trafikslag; vägtrafik, järnväg, sjöfart och luftfart. Exempel på ämnen vid sessionerna är smarta gator, elvägar, hållbara transporter, cykel, självkörande fordon, samhällsekonomi, drönare, kollektivtrafik och godstransporter. Första dagen avslutas med ett nätverksmingel där konferensdeltagarna får möjlighet att träffa gamla och nya kollegor inom transportområdet.

VTI:s generaldirektör Tomas Svensson öppnar konferensen. Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar. Tema för den efterföljande inledningssessionen är "Ändrade beteenden, en förutsättning för ett transporteffektivt samhälle". Medverkar gör bland annat Sverker Jagers, professor vid Göteborgs universitet, Annika Nordlund, docent vid Umeå universitet och Francisca Ramsberg, författare till ESO-rapporten "När det rätta blir det lätta". Moderator för inledningen är Karin Klingenstierna.

I samband med konferensen finns också en utställning med utställare från olika företag och myndigheter. Även VTI har en monter, placerad vid entrén.

Hittills har totalt cirka 1 400 personer anmält sig till konferensen.

Läs mer om programmet.

Välkommen på pressträff (gäller media)

Eva-Mari Löfqvist, pressansvarig, eva-mari.lofqvist@vti.se, 070-921 82 86.