VA Tour Sweden är Sveriges största mässa inom markförlagd VA

Vatten och avlopp i fokus när VA Tour Sweden besöker Malmömässan den 25 januari

Den 25 januari kommer VA Tour Sweden, som är Sveriges största mässa inom markförlagd VA, till Malmömässan. 31 utställare visar de senaste produkterna och teknikerna inom markförlagd VA och det bjuds på kunskapshöjande och intressanta seminarier under ledning av moderator Erik Winnfors Wannberg.

– Vi har jobbat intensivt med att kunna erbjuda ett högaktuellt och relevant seminarieprogram som passar våra besökare. Målet har varit att hitta innehåll med lokal anknytning, samtidigt som vi vill lyfta VA-frågor ur ett nationellt och globalt perspektiv också. Ingen lätt utmaning, men jag hoppas besökarna uppskattar programmet, säger Caroline Harrå som är projektledare för VA Tour Sweden.

Kunskapsinhämtning på hög nivå

Sofia Hedén, som är kommunalråd och miljönämndens ordförande i Malmö Stad, kommer inviga mässan. Därefter leder Daniel Persson, vd på Progress PR Öresund, ett panelsamtal om vattnets betydelse i samhällsinfrastrukturen. Medverkar gör Sofia Hedén (S), kommunalråd och miljönämndens ordförande i Malmö Stad, Joel Olthed, förbundsdirektör VA SYD, Jenny Åström, hållbarhetschef Sydvatten och Anna Dahlman Petri, VA- och vattenexpert WSP.

Lovisa Lantz och Eliya Lundin från WaterAid kommer och belyser vilka konsekvenser vattenkrisen får för människor och samhällen världen över – men också vad vi tillsammans kan göra för att skapa förändring och säkerställa tillgång till rent vatten, toaletter och hygien för alla människor.

Sydvattens hållbarhetschef Jenny Åström kommer och ger oss insikter om var de största koldioxidutsläppen i entreprenadarbeten kopplade till dricksvattenproduktion finns.

Anna Dahlman Petri som är VA- och vattenexpert på WSP belyser det stora investeringsbehovet som finns i VA-sektorn. Hon kommer ta avstamp i Svenskt Vattens investeringsrapport och även lyfta hur redan beslutade investeringar kan genomföras.

VA-tidskriften Cirkulations chefredaktör Erik Winnfors Wannberg är med och bidrar med sin kompetens. Han har bevakat och granskat VA-frågor i över 30 år och sitter på en gedigen kunskap i dessa frågor.

Om VA Tour Sweden

VA Tour Sweden är Sveriges största mässa inom markförlagd VA med 31 utställande företag. Här möter du de största och främsta produkt- och teknikleverantörerna till Sveriges viktigaste infrastruktur, VA-nätet.

VA Tour Swedens turnéplan 2024:

• 18/1 - Umeå, Nolia
  • 23/1 - Stockholm, Stockholmsmässan
  • 25/1 - Malmö, Malmömässan
  • 30/1 - Jönköping, Elmia

Anmälan
Mässbesöket är kostnadsfritt men registrering krävs. Anmälan gör du på vatour.se där du även finner information om produktnyheter, utställare och öppettider.

Arrangörer
VA Tour Sweden arrangeras av branschorganisationen VVS-Fabrikanterna och mässarrangören Stockholmsmässan, tillsammans med VA-tidskriften Cirkulation som mediapartner.