Beslut om små avlopp sköts på framtiden

Viktiga lagändringar inom VA – men beslut om små avlopp sköts på framtiden

Igår fattade riksdagen bra och viktiga beslut om förändringar i Lagen om allmänna vattentjänster. Krav på vattentjänstplaner och större flexibilitet för kommunerna blev resultatet, men riksdagen röstade nej till regeringens förslag om kontroller av små enskilda avlopp. Obligatoriska kontroller av enskilda avloppssystem hade kunnat öka åtgärdstakten, säkerställa att alla små enskilda avlopp är lagliga och att inte föroreningar drabbar våra dricksvattenbrunnar och badplatser.

– Vattentjänstplanerna är oerhört viktiga för kommunernas arbete med vattenförsörjning och hantering av ökad belastning av dagvatten vid skyfall. Vi vet att hundraårsregn kommer att komma mycket oftare än vart hundrade år, så det är bra med krav på vattentjänstplaner i kommunerna, säger Caroline Harrå, branschutvecklare på VVS-Fabrikanterna.

– Vatten och avlopps-frågorna är äntligen en del av dagordningen och även om många delar i beslutet är bra, så är det tyvärr inte tillräckligt. När det gäller beslutet om obligatoriska avloppskontroller röstade riksdagen nej till regeringens förslag, vilket var förvånande. Över hela landet förorenas brunnar och badsjöar av orenat avloppsvatten, ofta på grund av dålig rening och läckage från enskilda avlopp. Nu får vi hoppas att laguppställningen i regering efter valet inser vikten av detta och inte släpper frågan, säger Caroline Harrå.

Fakta

För att ett avlopp ska fungera bra krävs en infiltrationsbädd efter slamavskiljaren. Det saknar många små avlopp i dag. I Sverige finns det 240 000 små avlopp som saknar infiltrationsbädd och därmed är olagliga. Det finns dock saker som du som fastighetsägare kan göra för att få koll på om ditt avlopp håller måttet.

Råd till dig som är fastighetsägare

1. Ta reda på vad du har för avloppsanläggning. Om du har enskilt avlopp har du som fastighetsägare själv ansvar för att reningen håller en tillräcklig standard.

2. Om du misstänker att standarden inte är tillräcklig, ta kontakt med kommunen och fråga vilken skyddsnivå som gäller för din fastighet.

3. Om du behöver åtgärda ditt avlopp. Ta kontakt med en entreprenör som kan utföra förändringarna och ansök om lov för att åtgärda avloppet av kommunen. Genom att föregå kommunens inspektion undgår du tillsynsavgiften.