Regeringens förslag bedöms bland annat bidra till att öka åtgärdstakten när det gäller bristfälliga små avloppsanläggningar och därmed minska påverkan på miljön.

VVS-Fabrikanterna välkomnar regeringens förslag för mer hållbara vatten- och avloppslösningar

Nu har äntligen lagrådsremissen kommit, VVS-Fabrikanterna välkomnar de lagförslag som regeringen lägger fram och hoppas på ett tydligare regelverk som värnar om både människan och vår miljö. Regeringen föreslår ändringar för mer hållbara vatten- och avloppslösningar och föreslår även att allmänheten ska få ökad insyn och möjlighet till deltagande och påverkan vid den kommunala planeringen av hur behovet av allmänna vattentjänster i kommunen ska tillgodoses.

Lagrådsremissen innehåller förslag till ett bemyndigande som ger möjlighet att, i fråga om små enskilda avloppsanläggningar, meddela föreskrifter om skyldighet att kontrollera anläggningens funktion och att lämna vissa uppgifter till tillsynsmyndigheten.

Regeringen föreslår att kommunens bedömning av behovet av en allmän vattentjänst ska bli mer flexibel. Vid behovsbedömningen ska kommunen ta särskild hänsyn till förutsättningarna för att tillgodose behovet av en vattentjänst genom en enskild anläggning som kan godtas med hänsyn till skyddet för människors hälsa och miljön. Förslaget syftar bland annat till att underlätta för bostadsbyggande på landsbygden.

Vidare föreslår regeringen att varje kommun ska ha en aktuell vattentjänstplan. Vattentjänstplanen ska innehålla kommunens långsiktiga planering av hur behovet av allmänna vattentjänster ska tillgodoses. Planen ska även innehålla en bedömning av hur de allmänna VA-anläggningarna ska hanteras vid ökad belastning på grund av skyfall.

- Vi ser fram emot beslutet som tas den 21 juni i år och välkomnar de förslag som regeringen nu lägger fram. Våra medlemmar jobbar ihärdigt för att bringa ordning och reda bland landets alla små avlopp, samt för att möjliggöra att fler kan flytta till landsbygden utan att otydliga regler sätter stopp för de planerna, säger Caroline Harrå som är branschutvecklare på VVS-Fabrikanterna.