Ett av insamlingskärlen som bidragit till insamlingen av 19 ton textilier från Wallenstams hyresgäster står vid en av Wallenstams fastigheter i Kvillebäcken, Göteborg.

19 ton textilier på sex månader

I anslutning till några av Wallenstams bostadsfastigheter har bolagets hyresgäster, tillsammans med andra närboende, under första halvåret i år samlat ihop 19 ton textilier. Genom ett samarbete med Human Bridge, har insamlingskärl för kläder, skor och hemtextilier placerats ut på sammanlagt tjugo olika adresser i Göteborg, Mölndal, Huddinge, Älta och Nacka. En insats som bidragit till både ökad återvinning och hjälp till behövande.

– Vårt samarbete med Human Bridge är ett sätt för oss att både bidra till en ökad medvetenhet kring hållbarhet och återvinning i och runt våra fastigheter. Samtidigt som det också bidrar till medmänsklighet och hjälp till behövande, säger Jonny Friberg, förvaltningschef i Göteborg.

– I Stockholmsregionen är det första gången som vi har ställt ut insamlingskärl i år. Resultatet är riktigt bra och initiativet är uppskattat av våra hyresgäster. Det gör att vi planerar att utöka antalet insamlingskärl framöver, säger Mikael Palm, gruppchef för förvaltningen i Stockholm/Uppsala.

Human Bridge arbetar med att samla in, reparera och skicka sjukvårdsmaterial och handikapputrustning främst till länder i Afrika, Östeuropa och Mellanöstern. Textilier, såsom kläder och skor, samlas in och går till direkta biståndsinsatser eller genererar intäkter till olika biståndsprojekt.

– Vårt engagemang i hållbarhet och sociala frågor har varit en naturlig del i bolaget sedan det grundades. Wallenstam stödjer idag 60 olika organisationer och initiativ som på olika sätt verkar för att stödja utsatta grupper, motverka utanförskap, bidra till ungdomsverksamhet och trygghet i våra regioner, säger Karin Mizgalski, hållbarhetschef.

Under 2021 samlade Wallenstams hyresgäster in nästan 30 ton textilier. En siffra som baserat på statistiken till och med juni i år verkar öka rejält på årsbasis.