Deltagare i Mitt Livs Chans.

51% av adepterna i Mitt Livs Chans får jobb

Som samarbetspartner till det sociala företaget Mitt Liv har Wallenstam genom åren haft med många engagerade medarbetare i deras mentorprogram. Mitt Liv arbetar med att öka chanserna för internationella talanger med utländsk bakgrund att få jobb motsvarande sin utbildningsbakgrund i Sverige. Nu har Mitt Liv publicerat sin årliga effektrapport, som presenterar vilka effekter verksamheten har haft och på vilka sätt Mitt Livs arbete gör skillnad.

Effekter av Mitt Livs Chans mentorprogram:

Utvärderingarna som gjorts bland adepter som deltagit i Mitt Livs Chans visar bland annat att:

• 51% fick ett jobb under programmet eller inom 7 månader efter avslutat program
  • 76% av de som fick jobb fick det inom sitt kompetensområde

Programmet har också bidragit med andra viktiga värden för individen, bland annat:

• 71% fick ett större självförtroende i sitt jobbsökande
  • 78% fick en eller flera värdefulla kontakter från arbetslivet

Det senare är en effekt av stor vikt då 7 av 10 jobb i Sverige förmedlas genom kontakter, och vi vet att just avsaknaden av kontakter är ett stort problem för vår målgrupp. Bland mentorerna anger bland annat 92% att de skulle rekommendera en vän att delta som mentor i Mitt Livs Chans, och 69% upplevde att de fick en större förståelse för andra kulturer.

Utvärderingarna som presenteras i rapporten har främst gjorts avseende perioden 1 september 2018 – 31 augusti 2019 och avser enkätsvar från adepter och mentorer i vårt mentorprogram Mitt Livs Chans, samt våra samarbetspartners. Mer information om svarsfrekvenser och respondenterna hittar du i rapporten