Henrik Fagrenius, vd för CTEK

Mer greentech till populära Umami Park

Lite senare under våren flyttar CTEK, ännu ett expansivt greentechbolag, till Wallenstams miljöcertifierade nya lokaler i Umami Park, Sundbyberg. I och med flytten etablerar CTEK sig i sina första egna lokaler i Stockholm, mitt emot kommunhuset i Sundbyberg. Här huserar sedan en tid tillbaka även greentechbolaget Ferroamp med sitt huvudkontor.

– Umami Park, Sundbyberg är ett strategiskt bra läge för oss som har verksamheter i andra länder. Det är bara några minuter från stan och nära till både Bromma och Arlanda. Att bli granne med Ferroamp är också betydelsefullt då vi är i samma bransch och samarbete redan finns, säger Henrik Fagrenius, vd för CTEK.

CTEK:s historia började i Vikmanshyttan i Dalarna för över 25 år sedan. Tack vara uppfinnaren Bengt Wahlqvist föddes då världens första ”smarta” batteriladdare. Mycket har hänt sedan starten 1997, idag är CTEK cirka 200 personer med verksamhet i flera länder. Lokalerna de flyttar till i Umami Park är placerade mitt i hjärtat av området och har miljöcertifieras enligt det internationella systemet BREEAM In-Use med betyget excellent.

– CTEKs etablering i Umami Park visar tydligt att miljöcertifierade, nyrenoverade flexibla lokaler med ett riktigt bra läge i Stockholmsområdet tilltalar medvetna greentechbolag. Vi för en spännande dialog med flera andra bolag och har som målsättning att skapa en dynamisk hubb för greentech i området, säger Victoria Wallenstam, kundchef kommersiellt för Wallenstam i Stockholm.

Umami Park utvecklas med fokus på att människor ska trivas, mötas och arbeta. Närheten till tunnelbanan, Stockholm city, Solna och Kista är oslagbar, samtidigt finns Arlanda och Bromma flygplats på bekvämt avstånd.