I Kallebäcks Terrasser och Mölnlycke Fabriker, två av Wallenstams stora nybyggnationsområden nära Göteborg, finns nu även nya hållbara hem för småfåglar på plats. Det är fågelholkar av spillvirke som Wallenstam köpt från UF-företaget BirdEthical.

Wallenstam gör plats för små flygande hyresgäster

I Kallebäcks Terrasser och Mölnlycke Fabriker, två stora pågående nybyggnationsområden nära Göteborg, finns nu även nya hållbara hem för småfåglar på plats. Det är fågelholkar av spillvirke som Wallenstam har köpt från UF-företaget BirdEthical för att bidra till såväl entreprenörskap som biologisk mångfald.

Bakom idén och UF-företaget BirdEthical står fyra gymnasietjejer från Klara Teoretiska Gymnasium i Göteborg, Maja Paulsson, Saga Germunder, Alice Nordin och Ellen Lindgren. Företaget är en del av kursen i entreprenörskap och företagande och UF står för Ung Företagsamhet.

– Vår affärsidé föddes när vi höll på med vårt researcharbete och blev medvetna om fåglarnas viktiga roll i den biologiska näringskedjan. Vi insåg att det finns mängder av fåglar som behöver någonstans att bo. Miljö och hållbarhet var centralt och vi har kopplat på flera olika hållbarhetsaspekter i konceptet. Fågelholkarna säljer vi till fastighetsföretag för att på ett enkelt modernt sätt bidra till en ekologisk miljö. säger Maja Paulsson i BirdEthical UF.

Materialet till fågelholkarna består av spillvirke från lokala byggbolag. Själva tillverkningen genomförs med hjälp av företag som driver daglig verksamhet inom Göteborg stad där individer med funktionsvariationer arbetar. Verksamheten fungerar som en viktig samhällsfunktion och en väg in på arbetsmarknaden. Fågelholkarna i sig är utformade som en romb vilket gör de mer hållbara och kan användas längre eftersom regnvatten lättare rinner av.

– Det här är ett fint initiativ av gymnasieungdomar som till sin affärsidé har kopplat på många bra hållbarhetsaspekter. Genom fokus på biologisk mångfald och återvunnet material samt hållbarhet i både utformning och tillverkning känns det väldigt naturligt för oss med ett samarbete. Ett initiativ vi hoppas även kommer till glädje för våra blivande hyresgäster i bostadsområdena, säger Karin Mizgalski, hållbarhetschef på Wallenstam.

UF-företaget BirdEthicals fågelholkar designades färdigt i slutet av förra året och produktionen påbörjades i november. Nu är de första fåglarna välkomna att flytta in i sina nya hem i anslutning till Wallenstams stora nybyggnationer Kallebäcks Terrasser och Mölnlycke Fabriker.

Utöver tjejerna i BirdEthicals är det nästan 35 000 andra elever som driver olika UF-företag runt om i Sverige.