Essity tillförhyr 2 300 kvm i Mölnlycke

Essity hyr ytterligare 2 300 kvm lager i anslutning till sin anläggning Mölnlycke, totalt uppgår ytan efter utökningen till 15 600 kvm.

Tillförhyrningen är en följd av omställningen till produktion av ansiktsmasker där Wallenstam och Essity gjorde en snabb omställning och anpassning av lokalen för att möjliggöra Essitys produktion av ansiktsmasker i Mölnlycke.

– Jag är stolt över den kraftansträngning som ett antal mycket skickliga och dedikerade kollegor i Mölnlyckefabriken gjorde under våren för att på kort tid utvidga produktionen till att innefatta medicinska ansiktsmasker, en produkt som det rådde brist på i samhället, säger Dragorad Vasic, fabrikschef på Essity.

Munskyddsproduktionen är uppe i 1,2 miljoner i veckan och teamet på Essity växer med ytterligare maskinoperatörer. Nu blir lokallösningen permanent och går över från att ha varit ett utlån från Wallenstam till en långsiktig uthyrning.

– Essitys hygien- och hälsoprodukter är kritiska beståndsdelar i kampen mot Covid-19 och vi arbetar intensivt för att tillhandahålla nödvändiga produkter för allmänheten, sjukhus, äldrevården och vårdhem. Den extra ytan är nödvändig för oss inte minst som lager, fortsätter Dragorad Vasic, Essity.

– Vi är väldigt glada att vi kunde bistå Essity med förutsättningar för att snabbt ställa om i ett krisläge och låna ut lokalen för en viktig samhällsfunktion. Nu utvecklar vi samarbetet ytterligare genom att Essity gör detta till en mer långsiktig del av sin verksamhet och tillförhyr ny yta till sin tidigare anläggning, säger Marina Fritsche, vice vd Wallenstam.

Vi erbjuder ett kvalitativt utbud av bostäder på båda orter och har valt att koncentrera våra majoriteten av våra kommersiella fastigheter till Göteborg. Vi tar miljöfrågan och det ökade behovet av trygghet i vårt samhälle på största allvar och letar hela tiden nya möjligheter att bygga, utveckla och arbeta mer hållbart.