Selfmade® tillträder sin nya lokal i Rosenlund i mitten av augusti i år. (Foto Selfmade®)

Wallenstam hyr ut 970 kvm till ny konceptbutik i Rosenlund

STOFF & STIL har hyrt 970 kvm i entréplan på Rosenlundsgatan 8. I över 40 år har den danska butikskedjan hjälpt kunder med att uttrycka sig kreativt genom att erbjuda ett stort utbud av metervaror, symönster, sytillbehör mm. Verksamheten har i dag 29 butiker i Sverige, Danmark, Norge, Tyskland, Österrike och bedriver webhandel i 13 europeiska länder. I samband med nyöppningen i Rosenlund kommer de byta namn till Selfmade®, vilket speglar deras nya uppdaterade koncept bättre.

Selfmade® är ett koncept där inspiration, kreativitet och konst förenas. I butikernas nya workshop-områden kommer det att finnas systationer tillgängliga för alla med passion för eget skapande. Besökarna kommer att kunna delta i kreativa workshops, rådfråga kunnig personal och hitta inspiration från modeshower, utställningar, böcker med mera.

CEO för STOFF & STIL/Selfmade®, Alexander Lerche, ser framemot öppningen av butiken och att kunna förmedla detta nya koncept:
”Selfmade® är vårt kall om att skapa unika förutsättningar för alla nyfikna DIY (do it yourself) -människor. Vi märker i dag ett stort intresse framför allt från den yngre generationen som önskar alternativ till en värld som primärt är baserad på färdigproducerade produkter. Selfmade® vill lägga ett stort fokus på upplärning inom design och sömnad, både i våra fysiska butiker samt genom inspiration på våra olika onlineuniversum. I vår organisation kallar vi detta Empower Creative Self-Expression, och vi har gjort detta till vårt uppdrag att stärka människors förmåga att uttrycka sig själva kreativt” berättar han.

Regionchef för Göteborg och vice VD på Wallenstam, Marina Fritsche kommenterar:
”Det känns väldigt roligt att kunna välkomna det nya konceptet ”Selfmade®” till Rosenlund. En ny kreativ verksamhet i entréplan blir ett mervärde för både boende, företag och besökare i området. Dessutom extra intressant med delningskonceptet av symaskiner som känns väldigt modernt och rätt i tiden”, säger hon.

1980 öppnade Marianne och Peter Lerche butiken Peters Resthal i Herning, Danmark, där de sålde restpartier av metervaror från lokala textilproducenter. Några år senare bytte verksamheten namn till STOFF & STIL och nu till Selfmade®, genom barnen Rikke, Michael och Alexander Lerche. De driver nu utvecklingen vidare till en plats med fokus på design, inspiration, hållbarhet och kreativitet för alla.

Tillträde till lokalen i Rosenlund blir i mitten av augusti.