Wallenstam och Hyresgästföreningen Region Västra Sverige har enats om en hyresöverenskommelse för Göteborg.

"Vi har mot bakgrund av den tid som råder i samhället strävat mot att göra en överenskommelse med hyresgästföreningen och nu är vi överens. Överenskommelsen om höjning för 2024 är mellan 3,4 - 4,99 procent. Hyreshöjningen täcker inte kostnadsökningarna, men vi har valt att ändå komma överens på denna nivå för att hyresgästerna ska få ett besked om sin kommande hyra", säger vd Hans Wallenstam.

Hyresgästföreningen har visat att de vill förhandla lokalt, vilket har varit framgångsrikt.

För att ytterligare skapa en förutsägbarhet har vi också kommit överens om hyresnivåerna för 2025. För detta år kommer den genomsnittliga höjningen bli cirka 4,3 procent.

Hyresöverenskommelsen avser cirka 2 750 lägenheter i Göteborgs kommun.