Barnfamiljer är i särklass mest framåt när det kommer till cirkuläritet

Hur har barnfamiljer tid att vara mest progressiva inom alla cirkulära områden?

Trender kommer och går, men att göra gott för sig själv och framtiden går inte ur tiden. Småbarnsår med hämtning- och lämningsstress, förskoleförkylningar och såklart otaliga mysiga stunder. Trots detta är barnfamiljer i särklass mest framåt när det kommer till cirkuläritet. Hur det är möjligt när småbarnsfamiljer i regel har mindre tid och förutsättningar än andra att agera för miljön, varför ser statistiken ut som den gör?

Wanda:s senaste undersökning Cirkulärrapporten visar att 4 av 5 familjer med yngre barn under det senaste året köpt eller sålt något i andra hand, snittet av alla tillfrågade är 3 av 5. Återbrukstänket är såklart närvarande även när det gäller arv mellan syskon, någonting som inte är inräknat i den här statistiken. Av alla tillfrågade är det 68 procent menar att de hade köpt och sålt begagnat i större utsträckning om logistiken var enklare.

Hälften av de tillfrågade i cirkulärrapporten överväger åtgärder för att förbättra sin ekonomi. Många uppger olika typer av cirkulära tjänster som möjliga tillvägagångssätt. Enligt SCB var den cirkulära sektorns bidrag till BNP år 2020 ungefär 45 miljarder kronor. En trend som ökar något varje år. 67 procent av småbarnsfamiljer uppger att de funderar på att köpa och sälja begagnat som ett alternativ för att gynna sin ekonomi.

Reparation är även det ett populärt sätt att tänka hållbart, både för miljön men även för sin egen privatekonomi, här finns det långsiktigt mycket att spara. Produkter av hög kvalitet går i stor utsträckning att laga och 39 procent av småbarnsfamiljer har betalat för att få någonting reparerat under det senaste året. Genomsnittet för de tillfrågade gällande reparationer är 28 procent.

Undersökningen visar även att småbarnfamiljer i större utsträckning är positiva till att hyra eller hyra ut till andra privatpersoner. Däremot är det inte så många som gör det i praktiken, framförallt är det risken med uthyrning som hindrar. Bland småbarnsfamiljer är det 59 procent som är positiva till att hyra ut, men endast 17 procent som gjort det under det senaste året. Sett till genomsnittet är det 37 procent som är positiva, men endast 8 procent som hyrt eller hyrt ut under det senaste året.

Cirkularitet bygger framtidens samhällen där vi delar på det vi har och reparerar om någonting är trasigt. Det är bra för miljön, vår privatekonomi och utvecklingen framåt. Barnfamiljer lever redan den här verkligheten i större utsträckning än de flesta, men för att det ska skapas en större hävstång krävs det att fler lever med återbruk och cirkuläritet som en självklarhet. Om barnfamiljer kan är det dags för alla andra att steppa upp.

Så genomfördes undersökningen

‍‍Undersökningen är genomförd av YouGov på vägnar av Global Storage Solutions, på uppdrag Wanda och Circular Norway. Undersökningen gjordes under perioden 24-28 maj 2023. 1011 personer över hela Sverige svarade på enkäten.

Wanda har för avsikt att publicera Cirkulärrapporten på halvårsbasis, där den senaste statistiken om svenskars konsumtionsbeteende och trender på den cirkulära marknaden redovisas. Genom att bidra med transparens och delad kunskap kring cirkulär konsumtion samt att stötta den växande cirkulära ekonomin, har Wanda ambitionen att förbättra människors liv i städer genom att möjliggöra bättre, enklare och mer hållbara val i vardagen.

För ytterligare information kontakta:
Ida Barth Thomassen, General Manager Nordics Wanda: +47 970 70 476

Kategorier

Wanda är ett teknik- och logistikföretag som har grundats för att ge människor i städer enklare och mer flexibel tillgång till utrymme, och samtidigt göra det enkelt att använda de saker vi redan har på ett smartare sätt. Företaget hämtar och lämnar hemma hos kunden och använder även sin logistikplattform för att göra det möjligt att både underhålla, reparera och dela kunders saker.

Madeleine Bergh

Presskontakt Presskontakt +46708863770