Alain Graillot i vingården under skörden

Alain Graillot Crozes-Hermitage - åter i beställningssortimentet

Nu finns Alain Graillots klassiska Crozes-Hermitage åter i beställningssortimentet

Nu finns årgång 2015 av Alain Graillot La Guiraude på helflaska och årgång 2016 av Alain Graillot Crozes-Hermitage på magnumflaska i beställningssortimentet. Crozes-Hermitage La Guiraude är Alain Graillots prestigevin som endast görs på de allra bästa cuvéerna. Det ger en kraftfull, finessrik och välgjord Crozes-Hermitage där inget lämnas åt slumpen i allt från vingårdsarbete till vinifiering och lagring. Vinrankorna ansas och putsas och binds upp noggrant. Druvorna skördas för hand och får sedan macerera i 5 dagar innan alkoholjäsningen tar fart. Därefter får vinet jäsa på burgundiskt vis där hela klasar åker i tanken. En del av vinet lagras i gamla ekfat och 1/3-del av vinet lagras i ståltank för att behålla den rena fräscha frukten. Det noggranna arbetet i vingården ger ett välgjort vin att dricka nu eller för några år i vinkällaren.

Alain Graillot Crozes-Hermitage - La Guiraude
Årgång: 2015
Artikel nr: 76794
Ursprung: Frankrike, Rhônedalen, Crozes-Hermitage
Alkohol: 13 %
Druva: Syrah
Pris: 359 kr (Helflaska)

Alain Graillot Crozes-Hermitage
Årgång: 2016
Artikel nr: 79443
Ursprung: Frankrike, Rhônedalen, Crozes-Hermitage
Alkohol: 13 %
Druva: Syrah
Pris: 499 kr (Magnumflaska)

Karaktär: Mörka bär, kryddor, svartpeppar, tjära och charkuterier och en viss rökighet. Lång eftersmak.

Mer information: http://www.wardwines.se/alain-graillot/

Kontakta oss gärna: