Château Minuty i Côtes-de-Provence

Château Minuty får ny majoritetsägare

Moët Hennessy förvärvar en majoritetspost i det familjeägda vinhuset Château Minuty

Château Minuty är en av de klassiska egendomarna i Côtes-de-Provence i södra Frankrike och en av endast 15 som är klassad Grand Cru Classé Côtes-de-Provence sedan 1955. Det är ett unikt vinhus som gått i arv genom flera generationer och som producerar roséviner i världsklass. Idag är det bröderna Jean-Etienne och François Matton som är ytterst ansvariga för familjeföretaget. För att stärka den framtida expansionen väljer de nu att sälja en majoritetspost till Moët Hennessy, samtidigt som bröderna kommer fortsätta att leda Château Minuty vidare i linje med hur familjen arbetat i generationer.

För Château Minuty innebär detta ett strategiskt samarbete för att stärka företagets internationella utveckling, företagets traditioner och värderingar samt försäljning av högkvalitativa roséviner i en större gruppering och på en ännu mer global arena.

På den svenska marknaden kommer Ward Wines fortsatt att representera Château Minuty med den bredd av roséviner från Côtes-de-Provence som företaget står för.

”Minuty har alltid haft en vilja att utvecklas och eftersträva högsta kvalitet i alla lägen. Något som varit mycket viktigt i vårt samarbete under den fantastiska resa vi har haft tillsammans de senaste 13 åren som vi arbetat på den Svenska marknaden. Vi ser fram emot att fortsatt representera detta fina varumärke med kvalitetsviner även under kommande år”
– säger Malin Keyser VD på Ward Wines.

Ta del av hela pressreleasen från Château Minuty och Moët Hennessy som finns bifogad som pdf.

Kontakta oss gärna vid frågor:

Malin Keyser, VD
Mejl: malin.keyser@wardwines.se