Cigalus Rouge från Gérard Bertrand, certifierat biodynamiskt enligt Demeter - nu i fast sortiment

Cigalus Rouge från Gérard Bertrand - nu i fast sortiment

Cigalus Rouge 2017 från Gérard Bertrand finns nu i fast sortiment.

Cigalus Rouge är biodynamiskt certifierat enligt Demeter och årgång 2016 av vinet serverades till varmrätten vid Nobelmiddagen 2018. Gérard Bertrand blev 2011 utsett av The Wine Enthusiast som ”The European winery of the year”.  Han är i dag en av de ledande franska producenterna av ekologiska viner, och Gérard är personligen mycket engagerad i hållbar utveckling och miljöfrågor. Hans mål är att alla hans femton vingårdar ska vara ekologiskt klassificerade inom fem år.

Druvor: Cabernet Franc, Cabernet Sauvignon, Caladoc, Carignan, Grenache, Merlot och Syrah
Karaktär: Stor och fruktig doft med rostad fatkaraktär. Mycket generös smak av mörka bär, plommon, rostade ekfat och en lite örtig ton, mjuka tanniner och en lång eftersmak.
Ursprung: Frankrike, Languedoc-Roussillon
Årgång: 2017
Alkoholhalt: 15%

Druvorna till Cigalus Rouge skördas för hand. Vinet genomgår malolaktisk jäsning och lagras sedan på nya franska ekfat i 12 månader innan det buteljeras utan filtrering. Flaskorna vilar sedan ett år i vinhusets källare innan Cigalus Rouge släpps till försäljning.
Servera gärna Cigalus Rouge till lamm, nöt, fågel- och viltkött. Vinet passar även perfekt till såväl svenska som franska hårdostar.

Gérard Bertrand, som driver vinhuset med samma namn, är uppvuxen på en vingård i Corbières i södra Frankrike men startade sin karriär som rugbyspelare på elitnivå. När hans far dog 1987 så tog Gérard över familjegården och har sedan dess förvärvat ett antal egendomar runtom i södra Frankrike. Hans mål är att dela sin passion för ”L’ART DE VIVRE LES VINS DU SUD” med konsumenter världen över. En passion för medelhavets livsstil och dess rikedom och mångfald av historia, gastronomi och konst.

Länk till produkten på Systembolaget: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/gerard-bertrand-7291401
Länk till produkten hos Ward Wines: http://www.wardwines.se/wwines_products/cigalus-rouge/

Lisa Persson, Produktchef, Tel + 46 739 225 427, lisa.persson@wardwines.se
Ulrika Dratwa, PR & kommunikation, Tel +46 70 738 45 15, ulrika.dratwa@wardwines.se