Gaspare Vineyard Cabernet Sauvignon vid entrén till Black Stallion Estate Winery

Exklusiv lansering - 2015 Black Stallion Gaspare Vineyard Cabernet Sauvignon

Black Stallion Estate Winery Gaspare Cabernet Sauvignon i exklusiv lansering

Gaspare Vineyard Cabernet Sauvignon 2015 kommer från vingården Gaspare som ligger precis intill Black Stallion Estate Winerys vineri i Oak Knoll District AVA. Namnet på detta prestigevin är även en hyllning till vinhusets grundare Gaspare Indelicato som började odla vin i Kalifornien 1924.

Årgång 2015 bjuder på ett elegant och komplext vin med generös smak av mogna björnbär, svarta vinbär, plommon, bigarråer och cederträ. Tanninerna är väl integrerade och vinet har en lång, mörkfruktig eftersmak.

Skörden 2015 började tidigare än vanligt i Oak Knoll trots att vingårdarna ligger i den svalare och södra delen av Napa Valley. Vintern var mildare än vanligt och våren och sommaren var torr och varm. Det varma klimatet under växtsäsongen bidrog till något mindre druvklasar men med en stor koncentration i frukten och exceptionellt god kvalitet på druvorna. Druvorna plockades för hand och vinet har lagrats i 19 månader på små franska ekfat, varav 89% av faten var nya.

Årgång 2015 lanseras i exklusivt sortiment på Systembolaget den 2 februari.

Black Stallion Estate Winery
Gaspare Vineyard Cabernet Sauvignon