Exklusiv lansering - Saperavi Barossa Valley 2017

Exklusiv lansering - Saperavi Barossa Valley 2017

Den 13 juli lanseras äntligen Saperavi Barossa Valley 2017 från Patritti på Systembolaget i begränsat antal. Ett fylligt, mörkfruktigt och komplext vin som i årtionden har legat familjeproducenten från Adelaide, South Australia varmt om hjärtat.

Druvan Saperavi kommer ursprungligen från Georgien där den är den främsta blå druvsorten för vinproduktion sedan urminnes tider. Namnet Saperavi betyder enkelt översatt "bläck" och syftar till druvans mörka fruktkött och skal vilket ger kraftiga viner med en djupt mörklila färg.

Patritti grundades redan 1926 av italienska Giovanni Patritti som immigrerade till Adelaide i South Australia. Hans rötter och erfarenhet inspirerade honom till att göra kvalitetsviner av båda klassiska och mer ovanliga druvsorter för ursprunget. Giovannis nyfikenhet och mod att våga testa nytt har hängt kvar och familjen Patritti gör idag flera viner som inte skulle gå under benämningen ”klassiska” när man pratar om Australien. Saperavi Barossa Valley 2017 är definitivt ett utav dem.

Under 90-talet arbetade en georgisk vinmakare hos Patritti som introducerade Saperavi för familjen. Eftersom klimatet i Barossa Valley är varmt med låg nederbörd innebär det perfekta förhållanden för just denna typ av druvsort. Det planterades Saperavi hos Patritti och resultatet går äntligen att finna på Systembolaget från den 13 juli i begränsat antal.

Saperavi är som nämnt känt för sin djupa, mörklila färg och gör inget undantag här. Doften av Saperavi Barossa Valley 2017 är intensiv av svarta vinbär, plommon och hallontoner, och som alltid finns det ett jordnära drag av mineral och sälta som också är karakteristisk för Saperavi. Ett smakrikt och fylligt vin med tydlig kropp, tanninstruktur och röda bär i balans och harmoni med ett överraskande mjukt avslut.

Vinet passar utmärkt till kötträtter – gärna vilt, lamm, grillade vegetariska rätter och även till krämiga ostar.

Tillfällig och exklusiv lansering på Systembolaget med säljstart den 13 juli 2021.

Saperavi Barossa Valley 2017
Producent: Patritti