Clos Henri Pinot Noir, 2016 - 480 flaskor i exklusiv lansering den 28 februari

Exklusiva lanseringar från Clos Henri i februari

Exklusiva lanseringar från ekologiska vingårdar hos Clos Henri.

Hos Clos Henri på Nya Zeeland kombineras tio generationers vinkunskap från familjen Bourgeois i Loire med vinodling i Nya Världen.
"​Vårt mål är att erbjuda viner som berättar historien om dess ursprung och som samtidigt är influerade av vårt franska vinhantverk i kombination med den specifika terroir som man bara hittar i Marlborough" säger Arnaud Bourgeois, General Manager.

Nu kommer tre av deras uppskattade viner i exklusiva lanseringar under februari-månad.

14 februari:
Clos Henri, Chapel Block Blanc de Noir, 2016

Från Wairau Valley i Marlborough kommer detta eleganta mousserande vin lagom till Alla Hjärtans dag. Tillverkat enligt den traditionella metoden på enbart Pinot Noir. Druvorna har handplockats i den ikoniska vingården Chapel Block som sedan försiktigt pressats i hela klasar. Efter 10 månader i ståltank och en liten del i gamla ekfat har vinet lagrats på sin jästfällning i Clos Henris svala källare för en långsam flaskmognad. Resultatet är ett elegant och balanserat vin med hög syra och toner av bakat äpplen och brioche.

​​​​Artikel nr: 93031
​Pris: 279 kr
​Antal flaskor: 480 flaskor

28 februari:
Clos Henri, Pinot Noir, 2016

En klassisk Pinot Noir med sitt ursprung i Wairau Valley i Marlborough. Sedan 2010 odlas druvorna biodynamiskt hos Clos Henri och helt utan konstbevattning, vilket naturligt stressar vinrankans rötter till att söka sig djupare ner i marken. Resultatet blir druvor med en naturlig mognad och tät struktur samt ett tydligt uttryck av den specifika jordmånen och terroiren. Efter en varsam första jäsning på stora ekfat flyttas vinet till franska ekfat där det får mogna under ytterligare 12 månader. Resultatet ger ett elegant vin med silkeslena och integrerade tanniner och toner av plommon, björnbär, ekfat och viss kryddighet.

Artikel nr: 93030
​Antal flaskor: 480 flaskor