Exklusiva lanseringar från Ward Wines i oktober

Exklusiva lanseringar från Ward Wines i oktober

Unika och exklusiva lanseringar från Ward Wines familjeägda producenter

Oktober är här och bjuder på sju unika lanseringar från familjeägda vinproducenter. Vi är glada över att förgylla månadens tillfälliga och exklusiva lanseringar med vin som tydligt vittnar om kvalitet, ursprung och personlighet från välkända vinhus som Delas, Trimbach, Symington Family Estate, Marques de Murrieta, Ferrari Trento och Domanie Leflaive.

6 oktober

Delas, Hermitage Tourette Rouge 2017
Art 9018001, pris 699 kr, endast 120 flaskor

En klassiker från norra Rhônedalen av 100% Syrah från de eftertraktade sluttningarna på Hermitage-kullen. Druvorna skördas för hand och får först macerera i låg temperatur innan det får jäsa en kort period på öppna cementankar. Därefter sker lagring i franska ekfat till perfektion i vinkällaren hos Delas. Nu erbjuder vi 120 unika flaskor av årgång 2017 i denna exklusiva lansering.

8 oktober

Delas, Les Bessards 2017
Art 9021101, pris 1 499 kr, endast 24 flaskor

Vingården Les Bessards har ett av de bästa lägena på Hermitage-kullen. Från denna unika vingård kommer detta berömda vin på 100% Syrah. Vinet framställs endast de bästa åren av de bästa druvorna som skördas för hand. Druvmusten jäser i öppna cementtankar med en maceration i upp till 20 dagar. Därefter lagras det på små, nya ekfat i 12–14 månader till perfektion i vinkällaren hos Delas. Nu erbjuder vi 24 unika flaskor i denna exklusiva lansering.

Trimbach, Mandelberg Riesling Grand Cru 2016
Art 9180701, pris 385 kr, endast 60 flaskor

Från den hyllade vingården Mandelberg i Alsace kommer denna välgjorda Grand Cru där Riesling druvorna får växa i sluttningarna bland de vackra mandelträden. Jordmånen består av brun kalksten som bidrar till en tidig mognadskaraktär och vittnar om vinet ursprung. Det ger ett vin som förgyller vilken vinkällare som helst. Nu erbjuder vi 60 unika flaskor av årgång 2016 i denna exklusiva lansering.

9 oktober

Symington Family Estate, Quinta do Vesuvio 2018
Art 9241601, pris 669 kr, endast 144 flaskor

Från familjen Symington och Quinta do Vesuvio i Douro Superior kommer detta fylliga, eleganta och välstrukturerade portvin. Odlingarna ligger längs den södra stranden på Douro-floden i en av regionens varmaste delar. Det gör att vinrankornas rotsystem söker sig djup ner i den näringsrika jorden, vilket bidrar till den otroliga komplexiteten och strukturen hos de unika vinerna från Quinta do Vesuvio. Nu erbjuder vi 144 flaskor i denna exklusiva lansering.

23 oktober

Marques de Murrieta, Capellania 2015
Art 9255501, pris 229 kr, 3 000 flaskor

Från några av Spaniens äldsta vingårdar i Logroño, La Rioja kommer vinet Capellanía framställt på druvan Viura. Vinstockarna är planterade 1945 och ligger på en av de högsta punkterna i den klassiska vingården Ygay. Druvorna handplockas och pressas lätt i hela klasar för att bevara druvans naturliga aromer. Druvmusten får jäsa i temperaturkontrollerade rostfria ståltankar och lagras därefter i 15 månader i nya franska ekfat på 225 liter. En återkommande och uppskattad TSV kommer nu av årgång 2015 och 3 000 flaskor.

Ferrari Trento, Ferrari Perlé 2015
Art 9771401, pris 219 kr, 4 200 flaskor

Från vinhuset Ferrari Trento i norra Italien kommer Ferrari Perlé. Druvorna är ekologiskt odlade på höga höjder i vinhusets vingårdar intill bergen i Trentino. En uppskattad Blanc de Blancs på 100% Chardonnay som är framställd enligt den traditionella metoden och som lagrats på sin jästfällning i minst 50 månader före degorgering. Därefter har vinet fått mogna i vinhusets vinkällare innan det nu släpps till försäljning. En återkommande och uppskattad TSV kommer nu av årgång 2015 och 4 200 flaskor.

Domaine Leflaive, Macon-Soultré 2017
Art 9061201, pris 299 kr, endast 240 flaskor

Från Domaine Leflaive i hjärtat av den “vita” delen av Bourgogne kommer Macon-Soultré. Få namn är så intimt förknippade med de allra mest berömda vingårdarna för vitt vin i världen som just Leflaive. De handplockade druvorna pressas i Mâcon, i de byggnader som en gång köptes av familjen Leflaive. Jäsningen sker i äggformade betongkärl samt i ekfat under 12 månader. Därefter flyttas vinet till ståltank för ytterligare 4 månaders lagring. Vid buteljering sker en mycket lätt filtrering endast vid behov. Det resulterar i ett vin med stor renhet, lätt blommighet och mineralkaraktär. Nu erbjuder vi 240 unika flaskor av årgång 2017 i denna exklusiva lansering.