Louis Michel et Fils Montmain 2018 och Trimbach Cuvée Frédéric Emile  2012
Louis Michel et Fils Montmain 2018 och Trimbach Cuvée Frédéric Emile 2012

Exklusiva lanseringar i december från Ward Wines

Nyheter från Trimbach och Louis Michel et Fils

December bjuder på krispiga vita viner från två av Frankrikes mest välkända vindistrikt. En klassisk Riesling från Alsace och en uppskattad Chablis från hjärtat av regionen lanseras i december i Systembolagets tillfälliga och exklusiva sortiment.

Trimbach Cuvée Frédéric Emile 2012

Vinhuset Trimbach’s prestigefyllda signaturvin återkommer nu som exklusiv lansering. Cuvée Frédéric Emile är uppskattat av finsmakare och vinsamlare världen över och har kommit att bli ett riktmärke för Grand Cru Riesling. Vinet är namngivet efter Frédéric Emile som garanti för den kvalitet och äkthet som Trimbach står för sedan 1898. Druvorna odlas på syd- och sydost sluttande terasser på de välkända Grand Cru vingårdarna Geisberg och Osterberg i Ribeauvillé där familjen Trimbach odlat och producerat vin sedan 1626.

Trimbach Cuvée Frédéric Emile är balanserad, torr och fyllig med citrus och mineraltoner. Syran är i perfekt balans med den långa eftersmaken. Ett gastronomivin till lättare kötträtter, fisk och vegetariska rätter. Drick nu eller lagra i tjugo år eller längre.

Trimbach Cuvée Frédéric Emile
Årgång: 2012
Artikel nr: 9570801
Antal flaskor: 1200 st
Pris: 475kr
Lansering: TSV 8 december

Louis Michel et Fils Chablis Premier Cru Montmain 2018

Nu lanseras Louis Michel et Fils Chablis Premier Cru Montmain 2018 i det tillfälliga sortimentet.

Vinhuset Louis Michel et Fils är ett familjeföretag som tillverkat vin sedan 1800-talet. De äger vingårdar i alla fyra appellationerna och deras vinstockar som är i genomsnitt 45 år gamla ger viner med utryck av terroiren från de specifika vingårdarna. Vingården Montmain som ligger i sydvästra Chablis består av den för området typiska kalkrika lerjorden ”kimmeridgien” vilket ger lite mer kraftfulla viner med bra lagringsduglighet.

Vinet bjuder blommiga toner tillsammans med gul stenfrukt och citrusfrukt. Syran är balanserad och i den långa eftersmaken finns även lätt sälta och mineralitet.

Louis Michel et Fils Montmain

Årgång: 2018