Vingårdarna i Trento DOC och Ferrari Perlé 2014

Ferrari Perlé i exklusiv lansering!

Ferrari Perlé 2014 i exklusiv lansering

Från vinhuset Ferrari i norra Italien lanseras Ferrari Perlé i exklusivt sortiment. Det är en Blanc de Blancs som är framställd genom champagnemetoden och lagrad på flaska i minst 50 månader före degorgering. Nu finns 4 000 flaskor tillgängliga på Systembolaget.

Dina Viner Professional edition har givit Ferrari Perlé utmärkelsen fyndvin och skriver:
Ett ungt, friskt mousserande vin med gräddig, solmogen frukt, bra balans, bra syra och inslag av persikor, äpple, grapefrukt, färsk mandel, blommor och mineraler. Drick 2020 – 2029.”

Vinhuset Ferrari grundades 1902 av vinmakare Giulio Ferrari som utbildat sig i Frankrike och förälskat sig i Champagne. Giulio bestämde sig för att ta med sig kunskapen hem till Trentino i Italiens norra hörn och tillverka något precis lika bra. Genom vinifiering som är exakt densamma som i champagne, med en andra jäsning i flaska, gör vinhuset mousserande vin av högsta kvalitet under benämningen Trento DOC. Alla odlingar är ekologiskt certifierade och består i huvudsak av de klassiska champagnedruvorna Chardonnay och Pinot Noir.

Vinhuset drivs idag av tredje generationen i familjen Lunelli som förvaltar sina egendomar med stor respekt för klimatet. Detta märks inte minst genom flertalet kvalitetsutmärkelser som familjen tagit emot för sina mousserande viner under de senaste åren.

Ferrari Perlé
Årgång: 2014