I samband med att Lungarotti firar 60 år som vinproducent släpper de en begränsad upplaga av Rubesco 2019 i Magnumflaska

Lungarotti - 60 år som ledande vinproducent

Lungarotti producerar kvalitetsviner i regionen Umbrien, Italiens gröna hjärta.

Vinhuset Lungarotti grundades 1962 av Giorgio Lungarotti och Rubesco Rosso di Torgiano DOC 1962 var det första vinet familjen släppte på marknaden. Det har gått 60 år och vinet är numera en ikon som ett av de första DOC-klassificerade vinerna från Umbrien. När Rubesco lanserades var det innovativt för sin tid och gjorde sig snabbt ett namn tack vare modern vinifiering och den personliga stilen. Det anses än idag vara ett av de främsta kvalitetsvinerna för Umbrien och fångar essensen av landskapet, kulturen och människorna.

Sedan en tid tillbaka har Giorgio lämnat över ansvaret till sina två döttrar Chiara och Teresa som tillsammans med sina familjer utvecklar och bevarar vinhusets högt ställda ambitioner. De har odlat hållbart i många år och är certifierade enligt VIVA Sustainability and Culture och “Green Heart Quality Certification”. Dessutom är vingården Montefalco ekologiskt certifierad.

Namnet Rubesco kommer från det latinska verbet rubescere som betyder "att rodna av glädje". Det var Giorgios fru Maria som gav namnet till vinet, inspirerad av känslan när man njuter ett glas Rubesco i ett trevligt sällskap. Ursprunget, kulturen och hantverket i regionen har alltid varit centralt och sedan 70-talet finns illustrationer från den legendariska fontänen "Fontana Maggiore" i Perugia på den sobra etiketten. Genom det 60-åriga genuina arbetet i vingårdarna, i vineriet och för den lokala kulturen går det inte att ta miste på familjens stora engagemang och kärlek till sitt ursprung.

För att fira 60 år som vinproducent släpper Lungarotti en begränsad upplaga av Rubesco 2019 i Magnumflaska.

Lungarotti Rubesco 60-års Jubileumsflaska
Årgång: 2019
Pris: 299 kr (1 500 ml)
Endast 30 flaskor tillgängliga och beställs via Privatimport

Lungarotti Rubesco
Årgång: 2019
Art.nr: 2942
Pris: 109 kr (750 ml)
Finns i fast sortiment på Systembolaget

Karaktär på Rubesco 2019: Smakrikt och nyanserat med druvtypiska inslag av körsbär, plommon, kryddor och peppar med en balanserad fatton. Druvorna har jäst på ståltank i 15 dagar följt av ett år på ekfat och ett år på flaska i vinhusets svala vinkällare.

Lungarotti Aurente Chardonnay - Nyhet!
Årgång: 2018
Art.nr: 55112

Aurente har fått sitt namn från den latinska termen för guld "aurum" efter de gyllene skiftningarna i färgen och den tydliga smakkoncentrationen. Vinet är elegant och fylligt med inslag av tropisk frukt, grön mango, salvia och balanserade inslag från ekfaten. Aurente har en fin struktur, medelhög syra och lång eftersmak. Nyhet i beställningssortimentet.