Château Suau och Château Puybarbe från Bordeaux

Nya producenter hos Ward Wines - Château Suau och Château Puybarbe

Ward Wines välkomnar två nya producenter från Bordeaux

Nu förstärker Ward Wines erbjudandet av kvalitetsviner med ytterligare två familjeägda vinproducenter. Från två olika appellationer i Bordeaux-regionen kommer Château Suau och Château Puybarbe med lång historia och tradition av vinmakning. Båda vingårdarna är vackert belägna och arbetar medvetet efter hållbara och ekologiska principer då de är certifierade enligt den högsta franska certifieringen - HVE High Enviromental Value.

"Vi är mycket glada över att inleda samarbete med två fantastiska franska producenter av kvalitetsviner. Goda viner från Bordeaux med det rätta uttrycket, priset och stilen ger våra kunder ett ännu bredare och bättre erbjudande från denna klassiska och traditionella vinregion."- säger Jan Thorén VD på Ward Wines

Château Suau

Vinhuset Château Suau ligger vackert beläget i Appellationen Cadillac på den östra banken av La Garonne. Historien och vinodlingarna på 82 hektar sträcker sig tillbaka till mitten av 1600-talet. I boken ”Bordeaux et ses vins” skriven i slutet av 1800-talet och efter Bordeaux klassificeringen, rankades Château Suau bland de tio mest prestigefyllda vinhusen i regionen.

Château Suau ligger på en av regionens högsta punkter och är omringat av en park med hundra år gamla ek-och cederträd. År 2008 började konverteringen till ekologisk och hållbar vinodling. Inga syntetiska produkter eller bekämpningsmedel är tillåtna och användningen av svavel är både begränsad och kontrollerad. Samtliga viner är vegan vänliga, ekologiska och certifierade enligt den franska hållbarhetscertifieringen HVE.

Nu finns två av deras viner tillgängliga i Systembolagets beställningssortiment:

Château Suau Côtes de Bordeux Rouge
Årgång: 2015
Ursprung: Côtes de Bordeaux
Druva: 85 % Merlot 15 % Cabernet Sauvignon
Art. 77416
Pris: 109kr

Château Suau Bordeaux Blanc
Årgång: 2019
Ursprung: Bordeaux
Druva: 80% Sauvignon Blanc, 20% Sémillon
Art. 77946
Pris: 99kr

Château Puybarbe

Vinhuset Château Puybarbe ligger på den högsta höjden i Côtes de Bourg, 35 km nordost om staden Bordeaux. Här blickar vinodlingarna på den högra banken ut över floderna Garonne och Dordogne. Vinhuset grundades 1895 och på 36 hektar odlas Merlot och Cabernet Sauvignon helt enligt ekologiska principer, vilket innebär att inga kemiska bekämpningsmedel är tillåtna. Samtliga viner är certifierade enligt den franska klassificeringen HVE.

Sedan 2018 ägs och drivs vingården av det finska paret Riku och Anna Väänänen. Ett helt nytt vineri med modern utrustning invigdes 2001 som tillåter vinmakaren att ha full kontroll över hela produktionskedjan. Med den nya tekniken, traditionellt hantverk och gediget kunnande har Riku och Anna satt målsättningen högt - att vara den bästa producenten inom AOP Côtes de Bourg.

Två av deras viner finns tillgängliga i Systembolagets beställningssortiment från den 28 december:

Château Puybarbe
Årgång: 2014
Ursprung: Côtes de Bourg, Bourdeaux
Druva: 75% Merlot, 20% Cabernet Sauvignon, 5% Cabernet Franc och Malbec
Art. 50135
Pris: 199kr

Chateau Puybarbe Roc de Puybarbe
Årgång: 2016
Ursprung: Côtes de Bourg, Bourdeaux
Druva: 96% Merlot, 4% Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc och Malbec
Art. 50123
Pris: 149 kr

Vi välkomnar dessa två fina Bordeaux-producenter till Ward Wines värld av viner!