Altano Reserva Branco och Altano Reserva Tinto

Nyhet - ALTANO från Symington Family Estate

ALTANO Reserva från Symington Family Estate i Dourodalen - nu på Systembolaget

Familjen Symnington är en av den största vingårds- och markägarna i Douro-dalen där de odlat vin i fem generationer. Idag förvaltar familjen över 26 olika quintas i de främsta regionerna Cima-Corgo och Douro Superior. I samtliga vingårdar har man stort fokus på hållbarhet och att återinvestera i marken, något som bland annat resulterat i att Symington Family Estate fick utmärkelsen "Ethical Company of the Year" av tidskriften The Drinks Business 2019. Sedan starten av året är de även medlemmar av "International Wineries for Climate Action". För oss är Familjen Symington främst kända för sina portviner av världsklass med stora internationella varumärken som Grahams och DOW's.

Sedan 1999 har vinhuset även producerat torra, stilla viner med fokus på druvor från de egna vingårdarna under appellationen Douro DOC. ALTANO's viner har blivit internationellt kända och hyllade för sin kvalitet och finess. Nu lanserar vi dem på den Svenska marknaden och erbjuder ALTANO Reserva Tinto och ALTANO Reserva Branco från Symington Family Estate i Systembolagets beställningssortiment.

ALTANO Reserva Tinto
Druvor: Touriga Nacional, Touriga Franca, Field blend
Årgång: 2016
Art: 70969
Karaktär: Fylligt och kraftfullt vin med toner av björnbär, choklad, eukalyptus och viss kryddighet. Ett balanserat vin med struktur av tanninerna samt lång och elegant eftersmak.

ALTANO Reserva Branco
Druvor: Viosinho, Arinto and Gouveio
Årgång: 2018
Art: 72780
Karaktär: Fylligt och aromatiskt med karaktär av citrus, ananas, litchi och honung samt en lätt ton av vanilj tillsammans med mineralitet och medelhög syra.