Ett urval av viner från Donnafugata som nu finns i Systembolagets beställningssortiment

NYHET - Donnafugata ny producent hos Ward Wines

Ward Wines välkomnar Donnafugata från Sicilien!

Vinhuset Donnafugata grundades 1983 med en tydlig ambition att sprida kännedomen och passionen för sicilianskt vin världen över. Den familjeägda vinproducenten står för hantverksviner som tar tillvara på det unika ursprunget, kulturen och atmosfären tillsammans med en hållbar och klimatsmart vinproduktion.

"Vi är glada över att inleda samarbete med Donnafugata. Ett genuint familjeföretag som arbetar hållbart med hantverksmässigt producerade viner på Sicilien. Deras viner på lokala druvor och med färgsprakande etiketter är ett välkommet och mycket uppskattat tillskott i vår breda portfölj." - säger Jan Thorén, VD på Ward Wines

Grundaren Giacomo Rollo är den fjärde generationen i en familj med över 160 års erfarenhet av att tillverka kvalitetsvin. Numera är även nästa generation involverade i verksamheten genom Giacomo och Gabriellas barn, José och Antonio. Under de senaste 20 åren har företaget arbetat målmedvetet med biologisk mångfald i vingårdarna, aktiviteter för energibesparing och återvinning i produktionen för att skapa förutsättningarna för vinproduktion som tar hänsyn till såväl klimat, miljö som sociala aspekter. Det har inneburit att vinhuset idag har flertalet ISO-certifieringar för arbetet i vingårdarna som är belägna i fem viktiga områden på Sicilien: Marsala, Contessa Entellina, Pantelleria, Vittoria och Etna.

Namnet Donnafugata betyder "flyende kvinna" och kommer från den italienska novellen "The Leopard av Tomasi di Lampedusa". Kopplingen är att novellen handlar om en drottning som flyr till just den del av Sicilien där vinhusets första vingårdar ligger. Donnafugata står för genuint vinhantverk och de kreativt utformade etiketterna vittnar om ursprunget med inspiration från Siciliens färger, dofter, smaker, musik och atmosfär.

Följande viner finns nu i Systembolagets beställningssortiment:

Mille e una Notte

Druvor: Lucido
Art.nr. 5487501
Pris: 149 SEK

Ben Ryé Passito di Pantelleria (dessertvin)
Årgång: 2019
Druvor: Muscat