Andreas och Markus Klumpp i vineriet på Weingut Klumpp

Nyhet - Klumpp Riesling Sekt Brut 2018

Ekologisk Riesling Sekt från Baden lanseras på Systembolaget den 1 september

Från Weingut Klumpp i vindistriket Baden i sydvästa Tyskland kommer höstens mousserande nyhet på Systembolaget - Klumpp Riesling Sekt Brut 2018.

Vinhuset drivs idag av andra generationen, bröderna Andreas och Markus Klumpp. Den 25 hektar stora vingården är ekologiskt certifierad sedan 1996 och längs de böljande sluttningarna odlas både blå och gröna druvor i den kalkrika, mineraliga jordmånen. Bröderna Klumpp gör främst torra viner som uttrycker såväl druvkaraktär som jordmån och familjen har gjort högkvalitativa mousserande årgångsviner sedan 25 år tillbaka.

"Vingården är ekologiskt certifierad sedan 1996. Inte för att marknaden och våra kunder kräver det, utan för att det är vår egen övertygelse." - säger bröderna Klumpp i kör.

Klumpp Riesling Sekt Brut är producerad enligt den traditionella metoden och vinet har legat på sin jästfällning under 18 månader i vinhusets svala vinkällare. Vinets karaktär är nyanserad, fruktig och mycket friskt med inslag av gula äpplen, rostat bröd, honung, mineral, vit choklad, päron och citrus.

Klumpp Riesling Sekt Brut 2018
Druva: Riesling
Art. 7956

Lanseras den 1 september 2021.

Lisa Persson, Produktchef
Mobil: +46 73-922 54 27, lisa.persson@wardwines.se