Nyhet - Minuty Prestige Blanc & Rouge från ikoniska Château Minuty

Nyhet - Minuty Prestige Blanc & Rouge från ikoniska Château Minuty

En hyllning till ursprunget och Côtes de Provence

Château Minuty är världsberömt för sina ikoniska roséviner från Provence. Nu lanseras även Minuty Prestige Blanc och Rouge på den svenska marknaden i samma stilrena, minimalistiska flaska som Prestige Rosé. Samtliga Minuty Prestige viner är en hyllning till ursprunget och allt det goda som Provence står för.

En trio av ursprungstypiska viner i den minimalistiska flaskan som alla speglar Côtes de Provence.

Minuty Prestige Blanc är gjort på druvorna Vermentino, Semillon och Clairette. Endast den frirunna juicen har använts och jäsningen skedde på ståltank under låg temperatur. På så sätt har man bevarat druvans rena karaktär på bästa sätt. Minuty Prestige Blanc är ett friskt, aromatiskt och blommigt vin med toner av persika, citron och fläderblom med en hint av mineral i avslutet. Njut väl kylt som aperitif, till grillad vit fisk, moules frites eller kryddstarka asiatiska rätter.

Minuty Prestige Rouge är gjort på druvorna Syrah, Mourvedre och Grenache där en tredjedel av vinet har lagrats i 12 månader på ett år gamla ekfat. Resten har legat på ståltank. Det gör att vinet har en touch av vanilj från eken och samtidigt är fruktigheten från druvorna bevarad. Minuty Prestige Rouge är ett nyanserat och kryddigt vin med inslag av björnbär, vildhallon, örter och viol. Njut av vinet till grillat i alla dess former eller bara som det är till en bit chark.

Sedan tidigare finns Minuty Prestige Rosé på den svenska marknaden. Ett rosévin gjort på druvorna Grenache, Syrah, Cinsault, Vermentino. Skörden skedde för hand under de svala morgontimmarna för att bevara druvans fräschör. Efter en lätt pressning och avstjälkning fick skalen ligga kvar i druvmusten ca 3-4 timmar följt av jäsning på ståltank under låg temperatur. Minuty Prestige Rosé är torrt, elegant och smakrikt med toner av smultron, citrus och fläder följt av en lätt mineralitet. Njut väl kylt som aperitif, till skaldjur, sushi eller till en caesarsallad.

Minuty Prestige Rosé finns i 260 butiker. Minuty Prestige Blanc och Rouge finns i Systembolagets beställningssortiment.

Château Minuty är en av de främsta producenterna i Côtes de Provence med odlingar som blickar ut över det azurblå Medelhavet. Vinhuset drivs i dag av den tredje generationen i familjen Matton-Farnet och är beläget i den lilla byn Gassin vid Saint Tropez-bukten. Sedan 1955 är Château Minuty ett av 18 vinhus i Provence vars vingårdar har den högsta klassificeringen Cru Classé des Côtes des Provence.

Minuty Prestige Blanc

Årgång: 2021