No Name och vingårdarna hos Le Vigne di Zamò

Nyhet - No Name från Le Vigne di Zamò

Le Vigne di Zamò No Name – ett vin utan namn

Nu lanserar vi ett vin med det ”protesterande” namnet No Name, med tillägget Dedicato a un nome negato (dedikerat ett nekande namn). Etiketten sticker ut och lockar till nyfikenhet och det finns såklart en historia och förklaring bakom namnet.

I Italiens nordöstra del ligger vinregion Friuli Venezia Giulia och här har familjen Zamò odlat vin sedan 1924. Vinhuset med namnet Le Vigne di Zamò ligger högst upp i provinsen Manzano. Från kullarna kan man en klar dag blicka ut över såväl Alperna som det Adriatiska havet. Här arbetar man hållbart efter filosofin att respektera naturens faser och naturens lag och tidpunkt. Detta återspeglas i balansen och fräschören i vinerna och märks tydligt i glaset.

Vinet No Name är producerat på druvan Friulano som tidigare gick under namnet Tocai Friulano. Det är just detta som bidrar till den stilla protest som framgår på etiketten. Det hela handlar om en dispyt som pågått sedan 1959. Det var de Ungerska vinproducenterna som satte igång en juridisk process mot användandet av namnet tocai friulano, för att skydda sitt berömda vin från Tokaj-regionen. Italienarna vann först målet, men när förhandlingar om Ungerns inträde i den europeiska gemenskapen inleddes var namnskyddet åter på agendan och det slutade med att EU-domstolen gav Ungern rätt.

Druvan som egentligen är en släkting till Sauvignon Blanc är oerhört viktig för regionen Friuli, så vi kan ana frustrationen. Efter mycket vånda och stor förtvivlan föll valet av nytt namn på Friulano, ett namn som stärker kopplingen till regionen. Le Vigne di Zamò har inspirerats av tvisten och valde att ge sitt vita vin på druvan det nekande namnet No Name som en stilla protest över att de fråntagits rätten att använda det historiska namnet.

Alla druvor handplockas och krossas inert för att motverka oxidation innan jäsning. Druvmusten jäser separat beroende på växtplats i temperaturkontrollerade ståltankar över natten. Därefter ligger musten på sin jästfällning i 6 månader med regelbundna battonage. I samband med buteljering provsmakas vinerna från de olika ståltankarna och blandas till årets slutliga och önskande resultat.

Det medvetna arbetet genom hela vinproduktionen ger ett uttrycksfullt vitt på Friulano-druvan med karaktär av gråpäron, en hint tropiskt, honung, maritima nyanser, rök och mandel. Ett vin som tål att lagras för ytterligare mognadstoner, men som smakar lika bra idag till en vongolepasta eller pizza al tonno.

Le Vigne di Zamò No Name finns nu i Systembolagets beställningssortiment.

No Name
Le Vigne di Zamò