Noble Vines 667 Pinot Noir och Noble Vines 337 Red Blend i vingården San Bernabe i AVA Monterey

NYHET - Noble Vines ny producent hos Ward Wines

Ward Wines välkomnar Noble Vines!

Noble Vines viner kommer från San Bernabe, den första vingård i Kalifornien som certifierades hållbart för sitt genuina miljöengagemang enligt California Sustainable Winegrowing Program. Vingården San Bernabe ligger i AVA Monterey, strax söder om San Francisco och omfattar 2 800 hektar vinodlingar med främst Pinot Noir och Chardonnay.

"Vi är glada över att inleda samarbete med Noble Vines i Monterey som arbetar hållbart och miljömedvetet med vinproduktion. Dessutom är det extra kul att välkomna ytterligare en av Delicato Family Wines hyllade vinproducenter till vårt erbjudande." - säger Jan Thorén, VD på Ward Wines

Familjen Indelicato som äger Delicato Family Wines med bl.a vinhus som Black Stallion Estate Winery och Irony Wine Cellars köpte vingården San Bernabe redan 1988. Idag utgör vingården en betydande hörnsten för hela företagets vinproduktion. Klimatet i Monterey innebär varma soliga dagar, svala nätter, bra dränering med jordmån som består främst av sand. Landskapet är varierande med vackra dalar med bördiga och gröna sluttningar.

Alla viner från Noble Vines är namngivna efter den klon och vinstock som de kommer från. Till exempel är siffrorna 667 i namnet på Noble Vines Pinot Noir den Dijon-klon av Pinot Noir som används. Klonen 667 hämtades i Côte d’Or i Bourgogne och planterades i Kalifornien. Det som utmärker just den här klonen är de små, tighta druvklasarna som ger mer färg och mer tannin än många andra kloner av Pinot Noir som odlas i Kalifornien. Vinmakare på Noble Vines är James Ewart som ursprungligen kommer från Australien och som idag lever sin dröm med ansvar för vinframställningen på Noble Vines.

Vi hälsar Noble Vines välkomna till oss på Ward Wines!

Aktuella viner:

Noble Vines 667 Pinot Noir
Druva: Pinot Noir
Art.nr: 6611
Pris: 119 kr
Fast sortiment

Noble Vines 667 Pinot Noir är en druvtypisk Central Coast Pinot som kommer från en single vinyard, har lagrats på ståltank samt 6 månader på Franska ekfat. Vinet är nyanserat och balanserat och karaktären bjuder på jordgubbar, mörka körsbär, kryddor, örter och väl integrerade fat.

Noble Vines 337 Red Blend
Druva: Cabernet Sauvignon, Merlot, Malbec och Petite Sirah
Art.nr: 4661
Pris: 119 kr
Fast sortiment

Noble Vines 337 Red Blend är en druvblend med fyra druvor från San Bernabe Vineyard. Karaktären bjuder på ett fruktigt och fylligt vin med toner av björnbär, choklad, mörka körsbär, kaffe, svarta vinbär och vanilj.

Linnéa Liewen, Produktchef
Mobil: +46 707 95 92 29, linnea.liewen@wardwines.se