Pol Roger Brut Rosé 2018 - ny årgång i butik

Pol Roger Brut Rosé 2018 - ny årgång i butik

Pol Roger Brut Rosé 2018 imponerar stort!

Nu lanseras en ny årgång av Pol Rogers hyllade roséchampagne. Brut Rosé Vintage 2018 produceras endast de bästa åren och är en blend på 50 % Pinot Noir och 35 % Chardonnay från ett 20-tal Premiers och Grands crus på "Montagne de Reims" och "Côte des Blancs". För att få den vackra bärnstensfärgen och delikata smaken som kännetecknar denna roséchampagne, vinifieras 15 % Pinot Noir från utvalda vingårdar i Bouzy, Ambonnay och Cumieres separat. Det röda vinet tillsätts före den andra jäsningen på flaska, något som är unikt för Champagne.

Varje vingårdsläge och druvsort vinifieras separat med noggran temperaturkontroll i rostfria ståltankar. Efter den malolaktiska jäsningen sker den hanterkmässiga blenden och vinet tappas på flaska. Därefter sker lagring i fem år i Pol Rogers svala vinkällare till det är dags för riddling, som sker för hand, och den slutliga degorgeringen. Temperaturen i källaren är konstant 9° C och de djupa, mörka och svala kulvertarna 33 meter under marknivå bidrar till den eleganta, fina och ihållande moussen med små fina bubblor som kännetecknar champagne från Pol Roger.

Årgång 2018 karaktäriseras av de varma temperaturerna som dominerade Champagneområdet från april. Detta ledde till mycket goda förutsättningar att skörda druvor i perfekt kondition i slutet av augusti. Årgång 2018 är hyllad av kritiker och anses vara regionens främsta sedan 2012.

Karaktären på Pol Roger Brut Rosé 2018 är fyllig och smakrik med elegant mousse och toner av hallon, röda- och svarta vinbär följt av en ton av exotisk gul frukt. Blommiga aromer av rosor och kaprifol kommer i den långa finishen. Vinets imponerande syra och längd ger förutsättningar för gynnsam mognad med stor lagringspotential.

Champagnehuset Pol Roger är ett familjeägt vinhus som grundades 1849. Företaget drivs idag av sjätte generationen i familjen och har sitt säte på den klassiska adressen Avenue de Champagne i Épernay. En adress som av Sir Winston Churchill utsågs till: "The most drinkable adress in the world". Det är från denna adress som all champagne från Pol Roger fortfarande både produceras och distribueras till hela världen.

Pol Roger Brut Rosé 2018 finns tillgänglig i utvalda Systembolagsbutiker och via beställningssortimentet.

Pol Roger Brut Rosé
Årgång: 2018
Druvor: 65% Pinot Noir, 35% Chardonnay
Ursprung: Montagne de Reims och Côte des Blancs (samt utvalda vingårdar i Bouzy, Ambonnay och Cumieres)