Cuvée Sir Winston Churchill 2009

Pol Roger lanserar årgång 2009 av Cuvée Sir Winston Churchill

Pol Roger lanserar årgång 2009 av Cuvée Sir Winston Churchill

Ett av de mest historiska och kända Champagnehusen, Pol Roger, lanserar nu den nya årgången av sin prestigecuvée Sir Winston Churchill. Vinet tillverkas endast de bästa årgångarna och hyllar de historiska banden mellan huset Pol Roger och familjen Churchill.

- "Detta är den 18:e årgången av Cuvée Sir Winston Churchill. Den första var 1975 och med senaste årgången 2009, 35 år senare, står vi fast vid vår försäkran att bara lansera Churchill från de verkligt enastående åren” säger familjens talesman Hubert de Billy.

Från och med fredag 20 mars kommer den nya årgången att vara tillgänglig i Systembolagets butiker. Årgången kännetecknades av perfekt väder i slutskedet av mognadsfasen i augusti och under skörden i september. Vinet har en delikat doft av brioche, mandel, citrus och lätt blommiga nyanser och en rik smak med fin krämighet och en perfekt balans mellan friskhet och frukt.

Champagne Pol Roger skapade sin prestigecuvée till Sir Winston Churchills ära, väl medvetna om de kvaliteter som han letade efter i champagne: en kraftfull, fyllig karaktär och en relativ mognad. Den exakta sammansättningen är en väl bevarad familjehemlighet, men resultatet skulle ha välkomnats av den man till vilket vinet är tillägnat. ”Min smak är enkel, jag nöjer mig endast med det bästa” som Churchill själv uttryckte det.

Förhållandet mellan Champagne Pol Roger och Sir Winston Churchill sträcker sig tillbaka till en lunch hos den brittiske ambassadören i Frankrike, några månader efter Paris befrielse 1945, där årgångschampagnen 1928 Pol Roger serverades. En av gästerna vid lunchen var Odette Pol Roger, en annan premiärminister Winston Churchill, som hon genast kom mycket bra överens med. En vänskap föddes och varade fram till Churchills död, vilket skapade ett band mellan familjerna Pol Roger och Churchill som är mycket starkt än i dag.

Efter en kall vinter, startade våren 2009 med relativt milda temperaturer vilket gjorde att vingårdarna inte blev utsatta för någon vårfrost alls. Juni och juli hade lite mer varierat väder men augusti blev solig, torr och varm med svala nätter som gav en fin och snabb mognad av druvorna. Skörden som startade 8:e september i perfekta förhållanden pågick till 21:a september och gav druvor med perfekt mognad.

Cuvée Sir Winston Churchill
​Årgång: 2009
​Artikel nr: 7548
​Pris: 1 750 kr​

Kontakta oss gärna för mer information!

Malin Keyser, Produktchef och VVD Ward Wines, tel: 070-767 97 49,
mejl: malin.keyser@wardwines.se