Soalheiro Primeiras Vinhas 2022 - nu i tillfälligt sortiment

Soalheiro Primeiras Vinhas 2022 - nu i tillfälligt sortiment

Friskhet & elegans från Vinho Verde på Systembolaget

Soalheiro Primeiras Vinhas från Vinho Verde är en återkommande favorit i tillfälligt sortiment. Nu lanseras årgång 2022, med druvor från några av regionens bästa vingårdslägen. Varje årgång är omsorgsfullt utvald för att ge framträdande karaktärer av citrus, ananas och vita blommor. Vinet är elegant, friskt och fruktigt och har en balanserad syra samt en fyllig och harmonisk eftersmak.

Druvorna skördas för hand från 40+ år gamla vinstockar. Vingårdarna ligger på några av de vackraste platserna runt byn Alvaredo, i Portugals nordligaste vinregion vid gränsen mot Spanien. Regionen har extremt många soltimmar och det inspirerade till valet av namn för vinhuset Soalheiro, som just betyder "en solig plats". Dalen gränsar i norr och söder till bergen och ligger samtidigt tillräckligt långt in i landet för att skapa ett eget mikroklimat utan påverkan av Atlantens inflytande. Det gör att Vinho Verde får den perfekta balansen mellan nederbörd och solsken, något som bidrar till optimala förutsättningar för Alvarinhos mognad.

Soalheiro Primeiras Vinhas 2022 har jäst till största delen i rostfria ståltankar i kombination med 15% som har jäst på gamla ekfat för ökad karaktär. ”Filosofin är att ha regelbunden kontakt med jästfällningen genom bâtonnage. Detta ger struktur åt vinet och en unik karaktär som skiljer sig från de flesta viner från Vinho Verde”. Vinet har lagrats 6 månader innan buteljering.

Soalheiro Primeiras Vinhas 2022 är tillgängligt i Systembolagets tillfälliga sortimentet från den 15 september 2023. Med sin eleganta karaktär och unika smakprofil kommer detta vin att glädja vinälskare som söker något extra.

Soalheiro Primeiras Vinhas
Producent: Quinta Soalheiro