Minuty Prestige 2019 i ny design

Stilsäkra Minuty Prestige i ny design till våren

STILSÄKRA MINUTY PRESTIGE I NY DESIGN TILL VÅREN

Vårens värmande strålar har redan börjat skina – vilket direkt för tankarna till en solig uteservering och ett glas ljusrosa Minuty Prestige med krispig och elegant smak. Minuty, med hemvist i Côtes de Provence utanför Saint-Tropez, väcker förväntningar om en lång och solsäker sommar i sällskap av goda vänner. I samband med vårkänslor och lanseringen av årgång 2019 uppdaterar Minuty Prestige sin flaskdesign.

Vingården Château Minuty grundades redan 1936. Idag drivs gården av bröderna François och Jean-Etienne Matton, tredje generationen på den klassiska egendomen. En kvalitetsmedveten familjeägd producent i hjärtat av Côtes de Provence. Familjen Matton odlar sina druvor efter ekologiska och hållbara principer och bär stolt hållbarhetscertifieringen HVE. Alla druvor handplockas och man använder enbart den frirunna druvmusten.

Så tidigt som 1955 utsågs Château Minuty till en av 23 vingårdar, av totalt cirka 300 i Provence, som får kalla sig Grand Cru Classé de Provence, ett erkännande inte bara av kvaliteten på vinerna utan också av läget och den utmärkta jordmån de växer i.

Château Minuty är i alla bemärkelser en klassisk vingård i Côtes de Provence där hela 70 procent av gårdens produktion utgörs av rosé. Minuty är ett starkt och välkänt varumärke i Provence och idag serveras rosévinerna från Minuty på de flesta restauranger i Saint Tropez och längst med solkusten på franska rivieran.

Minuty Prestige finns att hitta i över 250 av Systembolagets butiker. Ett vin för den som vill ta sitt rosévin ett par steg upp i kvalitet, koncentration och smak. Ett starkt komplement till syskonvinet M de Minuty med sin klassiskt kurviga flaska.

DEN NYA DESIGNEN

Den nya designen av Minuty Prestige gestaltar en sober profil genom en högre och nättare flaska. Den eleganta, ljusrosa färgen i vinet tar plats och etiketten uttrycker en minimalistisk finess. Från mitten av mars kommer den nya årgången och den nya flaskdesignen finnas ute i Systembolagets butiker.

– Minuty Prestige är en ikon i vår portfölj av roséviner och har varit det under 25 års tid. Vi är stolta över att denna uttrycksfulla symbol för Minuty har mottagits så väl på den svenska marknaden sedan lanseringen 2013. När vi arbetat med det nya uttrycket har vi inspirerats av parfymvärlden och den premiumkänslan den för med sig, säger François Matton, familjemedlem och en av ägarna till Château Minuty.

Bakom designen av Minuty Prestige står parisaren Hubert de Malherbe. Samma designer som har utformat den klassiskt kurviga flaskan till M de Minuty.

MINUTY PRESTIGE

​Producent: Château Minuty
Ursprung: Frankrike, Côtes de Provence
Sockerhalt: <0,4 g/l
Årgång: 2019
Artikel nr: 79353
Pris: 169 kr

Karaktär: Bärig doft med inslag av smultron, mineral, persika, hallon och färska örter. Ett torrt, fruktigt och elegant vin med generös smak och frisk syra.
Passar: Ett klassiskt sällskapsvin men även ett mycket passande rosévin till mat. Tex till grillad fisk och kyckling, till provencalska rätter och även asiatisk och lite mer kryddstark mat.
​​Druvor: Grenache, Cinsault, Tibouren och Syrah

Kontakta oss gärna för mer information

Alexandra Sjöholm | PR-konsult Food & Friends
alexandra.sjoholm@foodfriends.se | 070 - 525 66 00