Trimbach Grand Cru Geisberg 2017

Trimbach Grand Cru Geisberg 2017 i tillfällig lansering

Gastronomisk elegans från familjen Trimbach

Grand Cru Geisberg är en återkommande favorit i tillfälligt sortiment. Druvorna kommer från en av familjen Trimbachs bästa vingårdslägen i Ribeauvillé. Vingården är en av de mindre i Alsace med 50 år gamla vinstockar planerade på små terasser i sydligt läge på branta sluttningar. Den svala nattvinden bromsar druvornas mognad under varma sommardagar vilket bevarar den karaktäristiska syran och aromerna. Det är det som gör platsen så speciell, och här är Riesling kung.

Vintern 2017 var kall och torr med frostangrepp i slutet av våren. Blomningen startade tidigt och sommaren var solig ochvarm med lite nederbörd. Skörden fick lov att starta tidigare än vanligt vilket resulterade i låg kvantitet, men extremt hög kvalitet. Alla druvor skördas och sorteras för hand och pressas försiktigt i en pneumatisk press. Vinet har jäst i rostfria ståltankar utan malolaktisk jäsning och endast en kort tid på sin jästfällning. Detta för att bevara druvans naturliga friskhet och fruktiga aromer. Vinet buteljerades efter ca 7 månader och har sedan mognat i flaska i minst två år i vinhusets vinkällare.

Vinet är elegant, energirikt och knastertorrt med intensiva toner av citrus, kanderad frukt, honung och mineralitet. Syran är knivskarp och eftersmaken lång och påtaglig. Ett balanserat gastronomiskt vin som med fördel kan serveras till eleganta fiskrätter, fågel, grön sparris eller svamp. Den höga syran gör att vinet kan lagras upp till 20 år för att få fram ytterligare mognadstoner som vittnar om dess ursprung.

Begränsat antal flaskor lanseras i tillfälligt sortiment den 28 oktober 2022.

Trimbach Grand Cru Geisberg
Årgång:2017