30 år sedan ”Joyride” blev etta i USA. Jubileumsversion av videon i 4K!

För 30 år sedan prickade det svenska popundret Roxette in sin fjärde USA-etta med ”Joyride” - titelspåret till sitt tredje album. Början av 90-talet var MTV-epokens höjdpunkt och en slagkraftig – och påkostad - video var såklart ett måste för alla som siktade mot topplistornas översta höjder.

”Joyride”-videon blev mycket riktigt en lekfull och spektakulär video, där Marie och Per bland annat satt på en Ferrari medan en förare låg ner och osynlig för kameran skötte gas och broms.

Glädjetripp i 4K
Men 30 år utan översyn hade satt sina spår i originalvideon och det var dags för en renovering. Som en del i firandet kommer därför en 30-årsversion av ”Joyride”-videon med gnistrande färger och maximal skärpa i 4K-upplösning.

- MTV-eran var en kul tid eftersom allt var så stort och man köpte alla galna idéer som dök upp. Det fanns väldigt få spärrar - inte ens mot att göra en video där man sitter i motvind halva tiden, ler Per Gessle.

186 minuter film till en singel
Regissören Doug Freel hade gjort ett gediget jobb. Totalt hade han spelat in 186 minuter råmaterial till en låt på strax under fyra minuter. Och efter inspelningarna skeppades 18 rullar 35 mm-film från Los Angeles till svenska EMI, där de fram till att 30-årsjubiléet började närma sig bidade sin tid på en hylla i källarens dunkel.

Men av den ca fyra minuter långa originalmastern till ”Joyride”-videon fanns inte ett spår. Skulle man uppdatera videon fanns det därför bara en sak att göra: börja från början och gå igenom hela materialet för att återskapa videon från grunden.

Vässade färger
Sagt och gjort. Låda efter låda med 18 rullar film skickades nu till mastrings- och restaureringsexperten Thomas Ahlén på Filmtech i Stockholm. Han upptäckte direkt att materialet var i oväntat bra skick och satte igång detaljjobbet med att plocka bort smuts och vässa färger och detaljer.

- Eftersom filmrullarna inte har använts på alla dessa år var de väldigt fint bevarade. Det har varit ett tidskrävande jobb, men samtidigt väldigt kul att kunna presentera en 30 år gammal video på bästa tänkbara sätt. Att alla filmerna i råmaterialet var ljudlösa och sedan skulle synkas till singelversionen var bara en av utmaningarna, säger Thomas Ahlén.

Pophistoria och teknik
I projektet ”Joyride – 30-årsversionen” möter ett stycke svensk pophistoria den enorma teknikutveckling som har skett inom rörlig media sedan 1991. Resultatet har blivit en version som till 75 % följer originalvideon.

- Vissa så kallade ”green screen”-scener är bortplockade, eftersom de var väldigt svåra att återskapa. Istället har vi hittat andra godbitar i råmaterialet. På sikt planerar vi dock att återställa videon helt – och kanske även övriga Roxettevideor – i 4K-upplösning, säger Per Gessle.

”Joyride”-jubileet firas i höst med en vinylbox bestående av fyra LP-skivor samt en 3-CD-box, som förutom originalutgåvan innehåller mängder med outgivet eller svåråtkomligt material som tecknar en större bild av ett stycke svensk musikhistoria.

Videon har premiär på YouTube strax efter 15.00 i anslutning till en q&a där Per svarar på frågor från fans.

För mer information,

Skivbolag Johan Olsson johan.olsson@warnermusic.com