ALTERNATIVE DISTRIBUTION ALLIANCE (ADA) NORDIC DISTRIBUERAR ROADRUNNER RECORDS

2 september 2009, Stockholm, Sverige & Naarden, Nederländerna:

ADA Nordic, en division inom Warner Music Group, och Roadrunner Music Group tillkännagav idag att ADA Nordic kommer att distribuera Roadrunners musik fysiskt i Danmark, Finland, Norge och Sverige från och med 1 oktober. ADA och Warner Music distribuerar sedan tidigare Roadrunner digitalt globalt.

Roadrunner Records startades 1980 av Cees Wessels och blev en fristående label inom Warner Music Group i slutet av 2006. Roadrunner har varit banbrytande inom hårdrock- och metalgenrerna under mer än 25 år. Bolagets repertoar inkluderar releaser ur en guldgruva med framgångsrika artister som Slipknot, Nickelback, Opeth, Stone Sour, Dream Theater, Madina Lake, Megadeth och Trivium. Från Roadrunners nya kontrakteringar kommer inom kort debutalbum med Taking Dawn och Dommin samt nya album med Hatebreed och Kiss i oktober.

Wally Van Middendorp, Senior Vice President, Roadrunner Records International; "Jag ser fram emot att samarbeta med de nordiska ADA- och Warnerkontoren och att återkopplas med Jesper Thorsson på ADA Nordic som jag vet, sedan vi jobbade med honom hos vår tidigare distributör, är en stor supporter till Roadrunner."

Jesper Thorsson, Manager, ADA Nordic: "Roadrunner är vida känt som ett inflytelserikt musikbolag som fostrar oerhört många talanger. Jag ser med tillförsikt fram emot att jobba med detta unika och storslagna bolag igen. Distributionsavtalet med Roadrunner är ett starkt bevis på hur ADA:s sätt att arbeta sammanfogar effektiviteten och bekvämligheten från ett större musikbolag med känslan från det mindre."

Bland de tjänster ADA Nordic erbjuder återfinns fysisk och digital försäljning, distribution, tillverkning, marknadsföring, synkronisering och licensiering. ADA Nordic lanserades december 2008. Efter lanseringen i USA 1993 har ADA inlett samarbeten med många av världens största oberoende musikbolag.

På bilden syns från vänster Jesper Thorsson (Manager, ADA Nordic), Wim de Kleer (Group Controller, Roadrunner), Jonas Siljemark (President, Warner Music Nordic) och Marcus Turner (Vice President Legal & Business Affairs, Roadrunner).

• distribution
  • digitalt