Christopher Sander släpper första singeln från kommande albumet "Jorden var rund"

Den 12 februari släpps "Kokong", första singeln från Christopher Sanders kommande skiva Jorden var rund (Släpps 26 Mars).

Redan i december fick vi höra ett tidigt smakprov från albumet i "Ljuvligt ljus", en intim duett mellan Christopher och Tuva Novotny. Första singeln "Kokong" är en spirituell o bombastisk folkvisa som för tankarna till Ted Gärdestad och sånger man tror sig minnas från förr. Samtidigt ger Jari Haapalainens omissigenkänliga ljudvärld en modern krispighet till låten där Christopher får sällskap av bl.a. Rebecka Törnqvist, Daniel Bingert och Johan Holmegaard (Dungen). Nån sa gospelpop, nån sa kollektivprogg, nån annan sa en svensk George Harrison anno 2014. Själv citerar Christopher forskarpoeten Helena Granström för att beskriva "Kokong" och det kommande albumet:

"Sådana är de, dina ögon, blinda skalders enfaldiga skönsång. Det du tror är himlens blå är bara ljudet av din kropp som sjunger för dig."

Pretentiöst? Gärna.
Pampigt? Pampigare.