Eagles landar på Spotify

Nu finns Eagles katalog äntligen tillgänglig för streaming på bl a Spotify. Med låtar som ”Hotel California”, ”One of These Nights,” ”Desperado”, ”Take It Easy” och ”New Kid In Town”är amerikanerna inte bara countryrockens största band genom tiderna – gruppen har gjort ett antal album som tillhör de bäst säljande alla genrer räknade.

Eagles bildades 1971 av Don Henley, Glenn Frey, Bernie Leadon och Randy Meisner, som alla då spelade i kompbandet bakom sångerskan Linda Ronstadt. Debutalbumet “Eagles” släpptes den 1 januari 1972.

Med ”One of These Nights” kom 1975 det stora internationella genombrottet. Med ”Hotel California” befästes positionen som fixstjärnor. I Sverige kom listgenombrottet 1976 med samlingen ”Their Greatest Hits 1971-1975” respektive nämnda ”Hotel California”. 1977 framträdde man i Sverigedebuten på Gröna Lund i Stockholm inför en publik som inkluderade ABBA:s alla medlemmar. 1979 nåddes den första svenska listettan, med ”The Long Run.”

Bandet splittrades 1980 varefter i synnerhet Don Henley gjorde succé som soloartist. Först 1994 återförenades bandet och den följande turnén resulterade i livealbumet “Hell Freezes Over.”

“Long Road out of Eden” blev i oktober 2007 bandets första studioalbum på 27 år, det följdes 2008 av två utsålda Globenföreställningar i Stockholm. 2009 framträdde man på Malmö Stadion, 2011 följdes det upp med en spelning inför 20 000 på Norrporten Arena i Sundsvall.