Edda Magnason är tillbaka, nytt album ”Woman Travels Alone” släpps 26 november

Edda Magnasons tredje album "Woman Travels Alone" är också hennes mest lättillgängliga. Här finns tydliga, tilltalande melodier och textfraser som inte behöver många varv för att fastna i lyssnarens huvud. Gamla fans behöver dock inte frukta. Magin är kvar. Här finns minst lika mycket uppfinningsrikedom och egensinne som på tidigare album.

Edda själv tänker varken i termer som originalitet eller kommersiell gångbarhet när hon skapar, utan konstaterar enkelt att man "förhoppningsvis blir lite bättre på det man gör".

- Jag får ibland frågan hur jag vill genrebeteckna min musik. I mina öron är det sånger – låtar – som är ungefär tre minuter långa och har texter på engelska. Det vill säga pop, även om den inte liknar den pop som oftast hörs på gymmet...Fast jag har några låtar på denna skiva som passar att gympa till så vem vet, förklarar Edda.

Det nya albumet är producerat i Hammarby Studios av Edda och Johan Lindström, en av landets mest välrenommerade producenter, gitarrister och kompositörer (på senare tid mest uppmärksammad som medlem i den genuint genreöverskridande gruppen Tonbruket). Utöver Johan medverkar Eddas multibegåvade band: Ida Lindberg (som live spelar klaviatur men på skivan främst medverkar med sin röst), trummisen Niclas Lindström och basisten Niklas Fernqvist.

Materialet till den nya plattan har valts ur den låtskatt, som har växt fram under de senaste åren. Många av sångerna har existerat i flera andra versioner innan de funnit sin nuvarande form.

Söndagen den 9 november framför Edda tillsammans med band ny musik på Konserthuset i Stockholm.
Biljetter finns att köpa här: http://kulturhusetstadsteatern.se/Musik/Evenemang/2014/Edda-Magnason/

Den 12 november sänds SVTs Dom kallar oss artister där Edda medverkar och framför musik från nya albumet. Edda medverkar även i TV4 Nyhetsmorgon den 29 november.

Tracklist:
1. Hombre I Know