GEMELLE FÅR OSS ATT LÄNGTA TILLBAKA TILL 90-TALET

Tvillingduon GEMELLE, består av 21-åriga tvillingarna Tove & Emma Ekström från Vaxholm i Stockholms skärgård.

Med sitt sound förenar de äldre vinylsprakande genrer såsom soul, jazz och R&B med modern, kontemporär pop. Harmoniken för lyssnaren tillbaka till 70-talets souldivor och 90-talets honungslena R&B melodier och deras sound har inspirerats av artister som Charlie Puth, Bruno Mars och Janet Jackson. De multi-instrumentalistiska tvillingarna är med i varje skede i sitt skapande av sina alster, från att skriva, producera och spela instrument och nu släpper duon äntligen sin debutsingel, en cover på TLC’s monsterhit ”Waterfalls”.

”Vi satt på en bar i Stockholm och brainstormade fram vårt live-set och pratade om att vi skulle överraska publiken med en riktig 90-tals R&B hit som har koppling till vårt eget sound och musik.

Det var någon av oss som började nynna på “Waterfalls”. Andra förslag kom upp men ingen fastnade i huvudet såsom den. Det är en riktig feel good låt som vi tror att många känner igen sig i och vilja sjunga med på, men framförallt att det är en av 90-talets bästa låtar. Vi gjorde om låten till vår egen och vi bestämde oss för att även spela in den tillsammans med Sebastian Atas (Jubel).

Vi hoppas att låten kommer ge en riktigt härlig sommar vibe och få många att vilja dansa och sjunga med!”

Låten har producerats av Sebastian Atas (Jubel), David Lindgren Zacharias och Gemelle.

Lyssna på Waterfalls här!

Emma Finnkvist

Head of Local