Hammarkullen-duon Aden x Asme släpper sin egna tolkning av ”Känn ingen sorg för mig Göteborg” - idag!

Hammarkullen-duon Aden och Asme har sedan 2019 inte släppt någon musik tillsammans, istället har de fokuserat på att etablera och utveckla sina egna karriärer på varsitt håll. Efter ett långt uppehåll gör duon ett första samarbete och tolkar Känn ingen sorg för mig Göteborg som gavs ut för dryga 20 år sedan av Håkan Hellström.

Duon tror att inget kunnat ana att denna tolkning skulle ske, inklusive Aden och Asme själva som aldrig hade förväntat sig att få tolka Håkans musik själv.

-När originallåten släpptes var vi 4 år gamla och 20 år senare står vi här tillslut med vår version utav en av Sveriges folkkäraste artister, säger Asme

För Aden och Asme handlar det även om att två olika världar och generationer möts i en låt samt att med Håkan Hellströms låt få spegla Göteborg från olika infallsvinklar. En mäktig känsla menar Aden om låten.

Området Hammarkullen som Aden och Asme oftast hyllar i sin musik, har fortfarande en speciell plats i deras hjärtan och den platsen av Göteborg som känns som hemma. Resan började och fortsätter med samma team, manager och folk runt omkring sig – vilket grabbarna är enormt stolta med. Dem gick från att vara små ”kaosbarn” till drivna entreprenörer och sina egna chefer, säger dem själva stolt.

Under loppet av ett år har både Aden och Asme debuterat med sina album, vilket får alla fansen att längta efter ett uppföljningsalbum till ”12 TILL 12”.

-Som vanligt brukar vi hålla saker hemliga, tills det är dags och då låta musiken tala för sig själv. Det har varit en hektisk tid med mycket roliga projekt på gång inom filmvärlden – men eftersom vi båda har släppt soloalbum så kan ni gissa vad som kommer vara prio det här året, berättar Aden.

Aden x Asme är en prisbelönt duo som bland att utnämnts till ”Årets grupp” P3 Guld 2020, ”Årets Hiphop Soul” Manifestgalan 2020 och ”Årets musik” i Nöjesguidens Göteborgspris 2020. Tidigare har duon samarbetat med och uppträtt tillsammans med världsartisten Stormzy. Duon har även gett ut två kortfilmer genom SVT och Discovery + som båda slog tittarrekord och hyllats stort av fans.

Nya versionen av Känn ingen sorg för mig Göteborg släpps den 11 juni genom Asylum/Warner Music Sweden. Låten är producerad av Ian Persson, Pontus Persson och co-producerad av Elai, texten är skriven av Aden och Asme. Originalitet är skrivet av Håkan Hellström och producerad av Mattias Glavå.

Sara Faraj

Label Manager Asylum 0733689335