Hasti B släpper singeln "Hon e redo" med Mwuana, Blizzy, Elias Abbas och K27

Trots att Hasti B bara är 21 år har han redan ett gediget CV. Bland annat har han producerat stora delar av Blizzys skiva, tillsammans med Rigo driver han labeln R och har turnerat Sverige runt med ett antal olika rappare. Som producent har han nått stora framgångar, däribland platina för Yasin Byns ”Lallish” och guld för Blizzys låt ”Diva remix”, som utöver Hasti själv gästades av Denz, Yasin, Rigo, Aki, Dre Low och Jacco.

Singeln ”Hon e redo” är den första som Hasti B släpper tillsammans med ett stort skivbolag. Han och Blizzy skrev låten för något år sedan, men trots att de jobbade med den länge blev den aldrig släppt. När Hasti återvände till den gjorde han om hela produktionen, och plötsligt föll alla bitarna på plats. Slutresultatet gästas av Blizzy, K27, Mwuana samt Elias Abbas, och är enligt upphovsmannen själv “en riktig Hasti-produktion”.

– Jag själv kan inte förklara vad jag gör, men folk hör direkt att det är en av mina låtar. Jag vet själv inte vad jag har för sound, men jag vet att det finns ett Hasti-sound.

Lyssna på nya singeln "Hon e redo" här
Se musikvideon längre ned i texten.

Framtidsvisionen är tydlig för Hasti B – han vill släppa ett producentalbum med många olika gästartister. Samtidigt så vill han fortsätta ge tillbaka till den ort som format honom till den han är och det han gör.

– Nu har jag nått en punkt där de yngre i Rinkeby påverkas av det jag gör och det är mitt ansvar att göra gott med den plattformen jag har. Där jag kommer ifrån finns det många som tappar hoppet i ung ålder, jag brukar ofta prata med unga där dem säger att dem inte har några drömmar. Att inspirera dem är det som driver mig att fortsätta.

Allt startade på Ungdomens Hus i Rinkeby när Hasti B, då 14 år gammal, tillsammans med några av hans vänner fick tillgång till ett mediarum. Där började de göra musik tillsammans – de som rappare och han som producent och DJ. Utan att upphovsmännen riktigt förstod hur det gick till spred sig låtarna plötsligt över Sverige. Med åren växte kretsen och GSS, eller Ghettosuperstars startades. Utöver producenten och DJ:n Hasti B, bestod kollektivet av ett tiotal rappare från Husby, Tensta och Rinkeby, däribland Blizzy, Elias Abbas och Yasin Byn. Tillsammans gjorde de allt själva – skrev, producerade, spelade in, släppte musik, turnerade och promotade. Sina låtar släppte de genom Youtube-kanalen GSSTV, eftersom de upplevde att branschen var ointresserade av dem. Och det funkade – låtarna fick miljoner views och snart spelade GSS på stora festivaler. En person med gott om kontakter i branschen stod på GSS sida redan tidigt – Hasti B blev introducerad till Rodrigo “Rigo” Pencheff (bl.a. Infinite Mass), vilket skulle bli början på ett samarbete som står sig än idag. Rigo öppnade dörrar, och Hasti tog tillvara på alla möjligheter.

– Jag har aldrig sett hinder, jag har bara gjort och gjort och gjort. Jag har lärt mig är att vara självständig och inte förlita mig på att någon annan ska göra jobbet åt mig, och vill alltid framåt. Jag har vänner som har offrat sina karriärer för att stötta min – vem är jag om jag inte jobbar hårt då?